Tylko 25% Polaków wierzy, że nowa danina pomoże w walce z otyłością czy alkoholizmem. Negatywnie ocenia ją 60% badanych.
Z badania agencji Zymetria wynika, że 50% Polaków ocenia, iż skutkiem podatku będzie poprawa sytuacji budżetu, a jego koszt poniosą producenci i konsumenci. Co piąty badany deklaruje natomiast, że ograniczy picie słodzonych napojów, a niemal połowa zapowiada, że zmieni zwyczaje związane z napojami, np. zastąpi je takimi z mniejszą zawartością cukru. Z kolei 31% nie chce wprowadzać żadnych zmian.
– Sześciu na dziesięciu Polaków negatywnie ocenia wprowadzenie podatku cukrowego. Tylko 25% jest zdania, że efektem tego będzie spadek otyłości wśród dzieci. W przypadku dorosłych oczekiwania pozytywnych rezultatów są jeszcze mniejsze – tylko 19% zgadza się, że nowe regulacje spowodują spadek otyłości wśród dorosłych Polaków – mówi Barbara Krug, partner zarządzający w Zymetria.
Gazeta zauważa, że „jeszcze mniej osób wie, że nowy podatek obejmie także alkohole, czyli tzw. małpki, a więc małe butelki. Słyszało o tym 46%, zaś wśród nabywców tej kategorii – 61%” – czytamy.