Żabka osiągnęła neutralność plastikową w 2020 r. w ramach marek własnych

Detal/Hurt

Żabka osiągnęła neutralność plastikową w 2020 r. w ramach marek własnych

W minionym roku Żabka osiągnęła neutralność plastikową, co oznacza, że wraz z klientami i partnerami biznesowymi, zebrała tyle plastiku, ile wprowadziła do obiegu w swoich markach własnych i materiałach w sklepach. Sieć przystąpiła także do Polskiego Paktu Plastikowego.

Model modern convenience zakłada, że większość produktów, które sprzedajemy w Żabce, jest konsumowana przez klientów od razu i się nie marnuje. Dlatego kluczowym obszarem naszej odpowiedzialności są opakowania na produkty. Poprzez różnego rodzaju inicjatywy zachęcamy naszych klientów i franczyzobiorców do włączania się w proces budowania obiegu zamkniętego, promując ideę „zero waste”. Rezultatem naszych działań było osiągnięcie w 2020 roku neutralności plastikowej w stosunku do wprowadzonych do obrotu przez Żabkę materiałów i opakowań produktów marek własnych, dostępnych tylko w sieci. Ponadto przystąpiliśmy do Polskiego Paktu Plastikowego. Wierzymy, że działając razem, możemy jeszcze skuteczniej pracować nad zamknięciem obiegu plastiku – mówi Anna Grabowska, Wiceprezeska Zarządu ds. Strategii Konsumenckich Żabka Polska.

Żabka rozpoczęła od wdrożenia zasad ekoprojektowania. Pierwszym efektem było wykorzystanie w produktach marek własnych butelek pochodzących w 100% z recyklingu. W efekcie wszystkie butelki marek Foodini, Wycisk, OD NOWA oraz shoty S! mają o 33% niższy ślad węglowy aniżeli butelki wykonane z tworzyw sztucznych ze źródeł pierwotnych.

Jednocześnie Żabka jako pierwsza firma w Polsce, wspólnie z partnerami, wdrożyła rozwiązania zgodne z założeniami gospodarki o obiegu zamkniętym (GOZ) dla marki wody Od Nowa. Akcja ma charakter pilotażowy i jest prowadzona w ponad 20 warszawskich sklepach. W placówkach tych ustawione są pojemniki, do których klienci mogą oddawać puste butelki. Ponadto Żabka realizuje także inny projekt – przy 15 sklepach w Poznaniu i Warszawie testuje EKOmaty, czyli automaty do zbiórki plastikowych opakowań po napojach i aluminiowych puszek. To rozwiązanie wdrażane wspólnie z Żywiec Zdrój. Firmy połączyły siły, by jeszcze skuteczniej promować recykling jako jeden ze sposobów na ograniczenie produkcji pierwotnego plastiku. Dzięki obu akcjom dziennie ze sklepów Żabka odbieranych jest i otrzymuje drugie życie ponad 1000 butelek.