W pandemii polski rynek kawy rośnie

Gospodarka

W pandemii polski rynek kawy rośnie

08 grudnia 2021

Polacy niezmiennie chętnie piją kawę i tylko w ostatnim roku gospodarstwa domowe wydały łącznie na jej zakup ponad 3 mld złotych. Wśród naszych wyborów konsumenckich oprócz kawy mielonej i rozpuszczalnej coraz częściej decydujemy się także na zakup zaawansowanych technologicznie urządzeń i sprzętu dedykowanego klientom indywidualnym. Obecnie Polska jest trzecim pod względem wartości rynkiem ekspresów do kawy w Europie oraz drugim w przypadku urządzeń automatycznych. Takie dane płyną z  analiz pierwszej połowy  2021 roku przeprowadzonych przez firmę badawczą GfK.

Kawa regularnie gości w polskich domach. W ostatnich latach odsetek kupujących kawę oscyluje na poziomie nieco ponad 95 proc. wszystkich gospodarstw domowych. Jak podaje GfK, w okresie od października 2020 roku do września 2021 roku, dokonano zakupów kawy o łącznej wartości 3 181 mld zł (wartość obejmuje wyłącznie zakupy przyniesione do domu).

Analizując dane od października 2020 r. do września 2021 r., można zauważyć, że największe kategorie zarówno w ujęciu wartościowym, jak i w przeliczeniu na liczbę filiżanek stanowiły kawa mielona i rozpuszczalna. – Pomimo tak dobrych wyników silna pozycja tych kategorii produktowych na rynku stopniowo słabnie. W przypadku obu obserwujemy powolny, lecz systematyczny odpływ nabywców, średnio o około 1 p.p.  rocznie – zaznacza Katarzyna Krajewska, manager w Panelu Gospodarstw Domowych GfK.

Z drugiej strony, obserwujemy dynamiczny rozwój kategorii kawy ziarnistej. Trend wzmocnił się podczas pandemii, kiedy to konsumenci chcieli zapewnić sobie kawę wysokiej jakości we własnych domach. W tym miejscu warto również wspomnieć o innej kategorii produktów przeznaczonych dla użytkowników ekspresów, czyli o kawie w kapsułkach. – Mimo, że w ostatnim czasie nieco zwiększyła się baza nabywców artykułów tego typu, to po raz kolejny odnotowaliśmy pewne obniżenie wartości zakupów kapsułek do domów. Przyczyną tego zjawiska jest przede wszystkim spadek średniej ceny za kilogram produktu, który wynika z rosnącej oferty często sporo tańszych zamienników, czyli tzw. kapsułek kompatybilnych – wyjaśnia Katarzyna Krajewska.

źródło: GFK

Przeczytaj także: Badanie GfK: na co Polacy zwracają uwagę w czasie zakupów?