W marcu 2020 r. drożej niż przed rokiem

Detal/Hurt

W marcu 2020 r. drożej niż przed rokiem

22 kwietnia 2020

Eksperci ASM Sales Force Agency po raz trzeci w 2020 r. zmierzyli ceny przykładowego koszyka zakupowego, złożonego z podstawowych produktów FMCG. Badanie koszyka zakupowego ASM SFA prowadzone jest od marca 2019 r. i obejmuje niezmiennie ten sam zestaw produktów FMCG zaspokajających paletę różnych potrzeb życiowych konsumentów. Pozwala to na porównanie koszyków rok do roku. Marzec przyniósł wzrost cen o 1,4 proc. względem lutego 2020 r.

Średnia wartość koszyka zakupowego wyniosła w zeszłym miesiącu 233,94 zł (o ponad 3 zł więcej niż w lutym i o 2 zł więcej niż w rekordowym dotychczas styczniu 2020 r.). Najdrożej, jak niemal co miesiąc, kupowaliśmy online, ale koszyk złożony z produktów e-grocery był z wartością 252,1 zł nieznacznie tańszy niż przed miesiącem. Natomiast wyraźnie zmniejszył się dystans koszyka e-grocery do wartości średniej – w marcu wyniósł pierwszy raz od pół roku mniej niż 20 zł.

W skali kwartału najtańsza pozostaje sieć Auchan, choć z miesiąca na miesiąc zakupy tutaj drożały średnio o złotówkę. Tylko cztery z jedenastu badanych podmiotów potaniały w marcu br. względem analogicznego okresu przed rokiem (Tesco, Intermarche, Carrefour i Makro); wszystkie pozostałe badane sieci i kanały sprzedaży zdrożały. Najmniej Biedronka, Lidl i Selgros, najwięcej e-grocery oraz Auchan (o ok. 3 proc. – co nie przeszkadza sieci Auchan pozostawać najtańszą pośród badanych). Rekordowe wzrosty cen odnotowano w sieci E.Leclerc – o ponad 4,5 proc. r/r.

Zestawienie r/r cen poszczególnych kategorii produktowych pokazuje, że większość towarów FMCG podrożała (z wyjątkiem chemii domowej i kosmetyków). Ceny produktów sypkich i napojów pozostały najbardziej stabilne. Słodycze zdrożały średnio o ok. 3 proc. względem marca 2019 r., używki, alkohol, tłuszcze i dodatki o 5,7-6,7 proc. Mięso zdrożało o 7 proc. r/r, natomiast największy skok cen odnotowano w kategorii mrożonek – aż o 9 proc.

Spośród mierzonych produktów FMCG zdrożały szczególnie te najdroższe – hipotetyczny koszyk złożony wyłącznie z najdroższych artykułów przewyższałby analogiczny zestaw z 2019 r. o 12,5 zł. (3,5 proc.). Koszyk złożony z produktów najtańszych z kolei kosztowałby w marcu 2020 r. nieznacznie mniej niż przed rokiem – o ok. 1 zł (czyli 0,73 proc.). Oznacza to, że rok do roku wzrósł rozdźwięk cenowy między koszykiem produktów najdroższych i najtańszych i to aż o 7,5 proc. (13,65 zł).

Średnia wartość badanego koszyka zakupowego wzrosła rok do roku co prawda niezbyt drastycznie, ale tendencje rosnące są wyraźne dla większości sieci, nawet tych najtańszych. Największe skoki cenowe widać w kanale e-grocery. Należy wziąć pod uwagę, że pomiary cen do marcowego badania pokryły się z terminem ogłoszenia pandemii koronawirusa, a więc i z boomem zakupów „na zapas”, ale jeszcze przed wprowadzeniem restrykcyjnych ograniczeń w handlu.