Rozmowa z Agatą Wrzecionowską-Dzierbą, Członkiem Zarządu Akademii Umiejętności Eurocash. Na łamach „Poradnika Handlowca” porusza kwestie związane z funkcjonowaniem Akademii, opowiada czym się zajmuje, a także podsumowuje ubiegły rok.
Redakcja: Przypomnijmy, czym dokładnie jest Akademia Umiejętności Eurocash?
Agata Wrzecionowska-Dzierba: Akademia Umiejętności Eurocash to unikatowy na polskim rynku, program edukacyjno- szkoleniowy dedykowany dla przedsiębiorców prowadzących sklepy spożywcze. Rynek FMCG jest niezwykle dynamiczny, bardzo szybko się zmienia, podobnie jak konsumenci. Pojawia się pytanie – jak jego uczestnicy, niezależni przedsiębiorcy, mają się w tym wszystkim odnaleźć i co więcej – konkurować z dużymi sieciami? I tutaj pojawia się Akademia. Jesteśmy jednym z największych programów edukacyjno-szkoleniowych dedykowanych dla handlu niezależnego w Polsce. Uczestnikami Akademii są zarówno właściciele sklepów, jak i ich pracownicy, którzy chcą podnosić swoje kompetencje i rozwijać swoją wiedzę o handlu. Udostępniamy sklepom platformę edukacyjną, organizujemy warsztaty, konferencje oraz studia podyplomowe prowadzone we współpracy ze Szkołą Główną Handlową w Warszawie. Akademia działa nieprzerwanie od 2010 roku.
Jak do tej pory działała AUE i co zmieniło się w momencie wybuchu epidemii?
Przed epidemią nasze działania w dużej mierze realizowaliśmy w terenie – w salach szkoleniowych lub w sklepach – taka forma szkoleń cieszyła się największym powodzeniem wśród naszych klientów. Epidemia wymusiła na nas zmianę sposobu działania. W trosce o bezpieczeństwo trenerów Akademii, jak i pracowników sklepów, byliśmy zmuszeni zmniejszyć ilość szkoleń realizowanych bezpośrednio w sklepach i poszukać działań alternatywnych. Natychmiast przenieśliśmy się do świata wirtualnego. Do dzisiaj działamy hybrydowo – w ofercie mamy szkolenia offline i online. Jestem przekonana, że ta forma edukacji pozostanie z nami na dłużej.
Jak zmotywować uczestników do udziału w działaniach rozwojowych, biorąc pod uwagę strukturę rozproszoną, wyjątkowo duże natężenie pracy w okresie pandemii?
Najlepszą motywacją do udziału w działaniach rozwojowych jest słuchanie potrzeb uczestników. Oznacza to przygotowanie oferty zgodnie z ich aktualnymi potrzebami. Słuchamy przedsiębiorców i ich pracowników, przeprowadzamy wśród nich regularne badania opinii i ewaluacje, a ich wyniki traktujemy jako wytyczne do przygotowania kolejnych programów. Zapewne dużą zachętą jest również dobranie ciekawych i znanych publicznie ekspertów. Ważne jest również, by udostępniać uczestnikom łatwą w obsłudze technologię, tak, by z oferty działań rozwojowych mógł skorzystać każdy – niezależnie od wieku, lokalizacji czy urządzenia. Ważne jest, by szybko i sprawnie móc dostać się do odpowiednich wydarzeń, materiałów.
Jak Akademia zakończyła 2021 rok i jakie ma plany na 2022?
Z zasobów platformy edukacyjnej Akademii korzysta obecnie ponad 24 tys. uczestników. Przeprowadziliśmy ponad 1500 warsztatów z trenerem w sklepie, w których łącznie udział wzięło 5500 osób. Przeszliśmy pozytywnie certyfikację ISO 9001:2015. Zorganizowaliśmy V Kongres Przedsiębiorców Polskiego Handlu – po raz pierwszy w formule online, który zgromadził blisko 4300 uczestników. Nie zapomnieliśmy o szkołach branżowych oraz technikach i zorganizowaliśmy dwa Festiwale Umiejętności Zawodowych, w których udział wzięło łącznie ponad 4100 osób. Od momentu wybuchu epidemii (2020-2021) przeprowadziliśmy ponad 230 webinarów, w których uczestniczyło ponad 43 tys. osób. To cieszące się ogromną popularnością spotkania online z wewnętrznymi i zewnętrznymi ekspertami oraz Partnerami Akademii, firmami: Dobrowolscy, Grupa Żywiec, LOTTE Wedel, Mars Polska, Spomlek, Soł tysiński Kawecki & Szlęzak – Kancelaria Radców Prawnych i Adwokatów, Toyota Motor Poland. Plan na ten rok – utrzymać wysoką jakość naszych programów i kontynuować działania. Mamy nadzieję, że już w dużo większym stopniu w terenie.