Produkty BIO rozpychają się na półkach

Aktualności

Produkty BIO rozpychają się na półkach

Nabiał, produkty dla dzieci, mleka roślinne i wódka za 620 mln zł. Tak wyglądał w 2019 r. polski koszyk produktów BIO posiadających certyfikat unijny, tzw. zielony liść. Nielsen po raz pierwszy oszacował wartość rynku produktów BIO w Polsce.

– Ponad 620 mln zł na produkty spożywcze BIO wydali Polacy w 2019 r w sklepach niespecjalistycznych. Rok do roku to wzrost o 15% większy i 3 razy szybszy niż w przypadku koszyka spożywczego. Produkty BIO stanowią już 0,5% jego wartości. W koszyku produktów BIO znalazły się kolejno: nabiał i produkty dla dzieci stanowiące łącznie 55% wartości sprzedaży oraz mleka roślinne. Często jako marki własne, które stanowią 36% sprzedanych produktów. Głównym kanałem sprzedaży produktów BIO pozostaje duży format, gdzie dokonano ¾ sprzedaży tych produktów. Nieoczekiwanie czwarte miejsce zajmuje wódka BIO warta blisko 30 mln zł, czyli 5 razy więcej niż w 2018 r. Podobnie jak pozostałe produkty wódka BIO sprzedaje się najlepiej w sklepach wielkoformatowych – 90% sprzedaży. To trend odmienny niż dla całej kategorii napojów alkoholowych, w przypadku której ponad połowa wartości sprzedaży generowana jest przez sklepy małoformatowe – mówi Monika Dyrda, Client Director z Nielsen Connect w Polsce.

W 2019 r. rynek nabiału BIO osiągnął wartość ponad 176 mln zł. W tej grupie znalazły się jogurty, kefiry, serki homogenizowane, sery żółte i mleko. Jogurty BIO warte ponad 100 mln zł jako pierwsze stały się bardziej przystępne cenowo dla konsumentów.

Produkty dla dzieci jako dania gotowe są dostępne w Polsce od 30 lat. Te z certyfikatem BIO stanowią obecnie 11% udziału w całej sprzedaży żywności dla dzieci. To głównie ciasteczka dla dzieci, jedzenie w słoikach, a także soki.

Rynek napojów roślinnych stanowi kroplę w morzu w porównaniu do rynku mleka, ale posiada ogromny potencjał napędzany trendem prozdrowotnym. Roślinne substytuty nabiału osiągnęły w ubiegłym roku wartość 203 mln zł, z czego blisko 20% tej wartości, to produkty BIO.

Jak zatem będzie rozwijał się rynek produktów BIO?

– Segment BIO wcale nie musi być niszowy. Nawet jeśli znaczenie Warszawy dla sprzedaży produktów BIO jest dwukrotnie wyższe, niż jej znaczenie dla sprzedaży koszyka spożywczego, nie notujemy znaczących różnic w przypadku lokalizacji sprzedaży pomiędzy regionami w pozostałej części kraju. Również niezależnie od miejsca pochodzenia prawie 40% konsumentów odpowiedzialnych za robienie zakupów w swoich gospodarstwach domowych interesuje się ekologią i zwraca uwagę na to, czy produkt jest ekologiczny (EKO) lub naturalny (BIO). Dodatkowo na wyższy udział produktów BIO wpływa obecność powszechnie rozpoznawalnych marek z dobrą dystrybucją oraz marek własnych dużych graczy. Z kolei połączenie BIO z innymi trendami przyspiesza rozwój nowych kategorii. Te wszystkie czynniki sprawiają, że produkty BIO będą zajmować coraz więcej miejsca w koszyku spożywczym Polaków – przepowiada ekspertka.

Źródłem danych przedstawionych w komunikacie jest Panel Handlu Detalicznego, rynek: Cała Polska z Dyskontami (Food), sprzedaż wartościowa, analizowane okresy: lata 2018 – 2019. Wszystkie produkty z monitorowanych kategorii spożywczych, posiadające certyfikat, mają nadaną charakterystykę BIO, co pozwala na oszacowanie wartości rynku produktów BIO w monitorowanych kanałach dystrybucji w sposób ciągły. Analiza nie obejmuje sprzedaży produktów BIO w kanałach niemonitorowanych, w tym w sklepach specjalistycznych oraz kanale e-commerce.

Foto: bigstockphoto.com