Produkty BIO zdrowo rosną

Detal/Hurt

Produkty BIO zdrowo rosną

Pandemia Covid-19 wpłynęła na wszystkie aspekty codziennego życia, w tym na to, jak i gdzie robimy zakupy. Jednak pomimo wielu zmian w branży FMCG, jedna rzecz pozostaje stała: sprzedaż produktów BIO posiadających unijny certyfikat zielonego liścia nadal bardzo dobrze się rozwija i  pozostaje ważnym obszarem rozwoju dla producentów i sprzedawców detalicznych – zauważają analitycy Nielsena.

709 mln zł na produkty BIO wydali Polacy w ciągu ostatnich 12 miesięcy, a kategoria rośnie +20% rdr. Pandemia nie powstrzymała sprzedaży, a na podium utrzymały się te same grupy produktów: jedzenie dla dzieci, jogurty, mleka roślinne. Skorzystały również produkty do gotowania. Rozwój trendów prozdrowotnych, lokalności i troski o środowisko zapowiadają dalsze wzrosty.

W ostatnich 12 miesiącach zakończonych w czerwcu 2020 r. Polacy na produkty BIO wydali 709 mln złotych biorąc pod uwagę wyłącznie zakupy dokonane w sklepach niespecjalistycznych. Stanowi to 0,5% wydatków na cały koszyk spożywczy. Sprzedaż wartościowa tych produktów rośnie dynamicznie +20% rdr, czyli 3,5 razy szybciej niż sprzedaż całego koszyka spożywczego. Pandemia nie powstrzymała rozwoju sprzedaży produktów BIO. Eksperci Nielsena obserwują wzrosty sprzedaży we wszystkich miesiącach br. w porównaniu do roku ubiegłego.

Wśród top 3 kategorii BIO o największej sprzedaży wartościowej w pierwszej połowie 2020 r. pozostają te same kategorie, co w roku ubiegłym. Nastąpiła jednak zmiana miejsc. Jedzenie w słoiczkach dla dzieci wyprzedziło plasujące się obecnie na drugiej pozycji jogurty oraz roślinne substytuty mleka. Zmiany objęły również dalsze pozycje. Wódka, która w rankingu za rok 2019 r. znalazła się na 4. miejscu pod względem udziałów wartościowych w sprzedaży BIO, zajmuje obecnie 6. lokatę. Ustąpiła miejsca kategorii: soki, nektary, napoje bezalkoholowe oraz kategorii mleko modyfikowane dla dzieci.

W majowym badaniu Nielsena “Shopper shift to new normal” 4 na 10 Polaków zadeklarowało, że w czasie pandemii gotowali częściej niż wcześniej. Trend samodzielnego przygotowania posiłków zdecydowanie wpłynął również na dwu a nawet trzycyfrowe wzrosty sprzedaży produktów BIO w wybranych kategoriach w drugim kwartale 2020 r. w porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego. Były to odpowiednio +221% ryż, +116% mąka, +79% przeciery pomidorowe oraz +37% oleje i oliwy.

Jednak wśród trendów, które najbardziej sprzyjają sprzedaży produktów BIO dominują: troska o zdrowie i środowisko, poszukiwanie lokalnych produktów. Ważnym czynnikiem jest również miejsce zakupów.

– Polacy najczęściej kupują produkty BIO w sklepach dużego formatu, gdzie pozostawiają 7,8 zł z każdych 10 zł przeznaczanych na takie zakupy. Ostatnie miesiące dodatkowo umocniły dyskonty na pozycji lidera w sprzedaży produktów BIO. Na ten format przypada już ponad połowa wydatków na produkty certyfikowane. Produkty BIO stanowią dziś w Polsce 0,5% sprzedaży koszyka FMCG, a we Francji, stanowiącej jeden z najbardziej rozwiniętych rynków w tym obszarze, aż 5%. To pokazuje, jak duży potencjał pozostaje wciąż do wykorzystania – podsumowuje Monika Dyrda, Client Director w Nielsen Connect.

Źródłem danych podanych w komunikacie jest Panel Handlu Detalicznego Nielsen, sprzedaż wartościowa w okresach lipiec’19 – grudzień’20 vs YA oraz marzec-czerwiec’20 vs YA.

Foto: bigstockphoto.com

oprac. P.Ł.