Wystawcy z różnych stron świata: Polski, Włoch, Białorusi, Belgii, Egiptu, Niemiec, Węgier, Indii, Indonezji, Rumunii, Rosji, Hiszpanii, Sri Lanki, Turcji, Wielkiej Brytanii, Wietnamu, kuchnie i alkohole świata, przyprawy i zioła, najlepsze produkty, specjalni goście kulinarni, eksperci branży spożywczej i HoReCa – to w skrócie tegoroczne atrakcje WorldFood Warsaw..
Ponad 90 proc. dorosłych deklaruje, że nie wyobraża sobie dnia bez wypicia stawiającej na nogi kawy a ponad połowa bez aromatycznej herbaty. Wybór pomiędzy nimi bywa trudny, gdyż oba napoje posiadają szereg zalet. Kawa, dzięki zawartej w niej kofeinie, daje energię i pobudza sprawność psychiczną. Herbata natomiast, prócz niewątpliwych walorów smakowych oraz aromatycznych, przejawia właściwości lecznicze. Który z produktów jest zatem wypijany przez nas w większych ilościach?
Rynek kawy w Polsce systematycznie się rozwija, a w ciągu ostatnich 10 lat spożycie kawy wzrosło o ok. 80%. Statystyczny Polak wypija w ciągu roku napar z 3 kg ziaren kawy, jak jednak zaznaczają eksperci, rynek ma duży potencjał rozwojowy. Szybciej niż spożycie rośnie wartość kupowanej kawy, a to oznacza, że konsumenci coraz częściej sięgają po kawę premium. Dynamicznie rośnie też oferta ekspresów ciśnieniowych i kapsułkowych.
Dane Euromonitoru wskazują, że wartość rynku kawy w Polsce przekroczyła 5 mld zł, a prognozy na najbliższe lata przewidujące stały wzrost o ponad 1 proc. rocznie i sprawdzają się. W przeliczeniu na ilość naparu przeciętny Polak wypija w ciągu roku 95 litrów kawy. Zdaniem ekspertów rynek w Polsce jest rozwojowy, wchodzą nowi producenci kawy i ekspresów do kawy. Rośnie sprzedaż ekspresów ciśnieniowych, zarówno automatycznych, jak i kapsułkowych. Bardzo istotny dla rozwoju rynku pozostaje segment business to business, czyli branża hotelarsko-gastronomiczna i biurowa.
Jednak jak wykazały badania przeprowadzone w sklepach „Czas na Herbatę”, liderem wśród konsumentów pozostaje herbata. W ciągu dnia sięgamy po nią najczęściej od dwóch do trzech razy – (takiej odpowiedzi udzieliło odpowiednio 29% i 26% ankietowanych). Tymczasem kawą rozkoszujemy się zazwyczaj dwa (36% ankietowanych) lub jeden raz dziennie (35%). Przeważająca ilość użytkowników portalu Czajnikowy, bo aż 85% na co dzień pije herbatę liściastą i w większości jest to herbata czysta (62%). Większość z nas – 78% nie zwraca specjalnej uwagi na to, żeby herbata była organiczna. Najchętniej sięgamy po herbatę pochodzącą z Chin oraz Japonii i Sri Lanki. Zdecydowana większość z nas sięga po herbatę zieloną – 74% osób. Herbata czarna znalazła się na drugim miejscu prawie ex aequo z herbatkami ziołowymi. Najmniejszą popularnością cieszyła się herbata żółta oraz herbatki owocowe z najczęstszą bazą hibiskusa.
Herbatę najczęściej kupujemy w sklepach stacjonarnych (62%). Do nabywania herbaty
w Internecie przyznało się 37% odpowiadających. Zakupy herbaciane wykonujemy przeważnie raz w miesiącu (35%), kilka razy w roku (28%) lub co dwa miesiące (23%). Wartość rynku herbaty
w Polsce przekroczyła 2 mld zł i jest to rynek rozwojowy.
Kawa czy herbata zatem? Musicie sprawdzić osobiście.
– Zapraszamy wszystkich. To najważniejsze targi w Warszawie poświęcone sektorowi spożywczemu i okazja do integracji i dyskusji o kondycji branży. Wystawcy z Polski i zagranicy, panele dyskusyjne, spotkania z sieciami handlowymi i specjalne konferencje poświęcone żywności i trendom w branży spożywczej – to wszystko podczas piątej edycji WorldFood Warsaw przy kawie albo herbacie z każdego zakątka świata – zachęca Agnieszka Szpaderska manager Targów.
Zapraszamy od 10 do 12 kwietnia na Worldfood Warsaw.