Nielsen przeanalizował sprzedaż w tygodniu 9., z której wynikają znaczące wzrosty dla całego koszyka zakupów, w tym w szczególności środków czystości oraz suchych produktów spożywczych. Wartość koszyka zakupowego w dniach 24.02 – 1.03 wzrosła o 17% w porównaniu do tego samego tygodnia rok wcześniej. Duże wzrosty zanotowały środki czystości, np. mydła (+66%) i papier toaletowy (+24%). Polacy kupowali również więcej suchych produktów spożywczych: mąki (+84%), ryżu (+95%), makaronu (+65%).
Tydzień 9. przypadał na dni 24.02-1.03.2020. Pierwszy przypadek zachorowania na koronawirusa w Polsce potwierdzono 3.03. Wartość całego koszyka wzrosła we wskazanym okresie o + 17%, na podobnym poziomie zarówno dla produktów spożywczych jak i kosmetyków oraz chemii. W tym czasie sprzedano blisko 480 tys. sztuk żeli antybakteryjnych do rąk. W porównaniu do tego samego tygodnia rok wcześniej wzrosła sprzedaż środków czystości: mydła + 66% i papieru toaletowego + 24%. Polacy kupowali również więcej suchych produktów spożywczych: mąki +84%, ryżu + 95%, makaronu + 65%. Wartości sprzedaży podane na podstawie: Nielsen Panel Handlu Detalicznego (suma sieci kooperujących) oraz próba E-commerce.
– Dla wielu kategorii obserwujemy wyjątkowy pozasezonowy wzrost sprzedaży w tygodniu 9., zarówno w porównaniu do poprzednich tygodni, jak i do tego samego tygodnia rok wcześniej. W wybranych przypadkach poziom sprzedaży odpowiada sprzedaży świątecznej, a w niektórych nawet znacznie ją przewyższa. Niepewność związana z aktualną sytuacją zdrowotną ma istotny wpływ na zachowania konsumentów. Z jednej strony postępują oni zgodnie z zaleceniami instytucji sanitarnych, ale czasami reagują również nadmiernie poprzez gromadzenie wybranych artykułów pierwszej potrzeby. Wzrost świadomości i większe zapotrzebowanie na środki higieny to z pewnością pozytywny sygnał, jednak na pewno warto zachować spokój. Według badań przeprowadzonych przez Nielsena we Włoszech, gdzie wirus jest szczególnie obecny, Włosi są świadomi powagi sytuacji, jednak tylko 17% z nich jest faktycznie zaniepokojonych ryzykiem zarażenia, a 46% jest przekonanych, że pokonanie go zajmie miesiąc – mówi Karolina Zajdel – Pawlak, Dyrektor Zarządzająca Nielsen Connect w Polsce.
Foto: shutterstock.com