Wzrost wartości Barometru Carrefour w styczniu 2014 roku

Aktualności

Wzrost wartości Barometru Carrefour w styczniu 2014 roku

Styczniowa wartość Barometru Carrefour – Wskaźnika Koniunktury Konsumenckiej wyniosła -6,3 punktu (w skali od -100 do +100) i w porównaniu z notowaniem z poprzedniego miesiąca wzrosła o 1,7 punktu. Odnotowana w styczniu wartość Barometru Carrefour była najwyższa od listopada 2010 roku, kiedy to odnotowano dokładnie taką samą jego wartość.

Mimo, iż był to już trzeci z rzędu wzrost wartości Barometru Carrefour, to wartość wskaźnika znajduje się nadal poniżej zera, co oznacza, że w dalszym ciągu utrzymuje się niekorzystny stan koniunktury konsumenckiej.

W ostatnim miesiącu na zmianę wartości Barometru Carrefour pozytywnie wpływały niemal wszystkie jego składowe: wzrost skłonności konsumentów do zakupów, poprawa ogólnego klimatu koniunktury w handlu, wzrost nominalnej dynamiki wartości kredytów i pożyczek udzielonych gospodarstwom domowym, wzrost realnej dynamiki sprzedaży detalicznej, wzrost dynamiki liczby pracujących w sektorze przedsiębiorstw oraz spadek wskaźnika inflacji. Wzrost wartości wskaźnika łagodzony był przez spadek nominalnej dynamiki przeciętnych wynagrodzeń brutto w sektorze przedsiębiorstw. Neutralne dla wartości Barometru było utrzymanie się na niezmienionym poziomie wartości bieżącego wskaźnika ufności konsumenckiej.

Według naszych szacunków w roku 2014 możemy spodziewać się poprawy sytuacji rynkowej w Polsce, co jest widoczne w znaczącym wzroście wskaźnika w stosunku do poprzedniego miesiąca – mówi dr Bohdan Wyżnikiewicz, wiceprezes Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową. Przyspieszenie tempa wzrostu gospodarczego będzie potwierdzał trend zmian wartości Barometru Carrefour – dodaje.

Nieznaczne tendencje wzrostowe wskaźnika świadczą o poprawie stanu polskiej gospodarki. Według prognoz Instytutu w całym 2014 roku tempo wzrostu spożycia indywidualnego wyniesie 2,5 procenta.

Według prognoz makroekonomicznych IBnGR, tempo wzrostu gospodarczego w kolejnych kwartałach będzie coraz wyższe. Po nienajlepszym roku 2013, w którym tempo wzrostu PKB było najniższe od ponad dekady, w 2014 roku nastąpi przyspieszenie, a PKB wzrośnie o 2,7 procenta.

Z perspektywy sektora handlowego najbardziej istotne są prognozy dotyczące dynamiki konsumpcji. W skali całego 2013 roku tempo wzrostu spożycia indywidualnego osiągnęło wartość poniżej jednego procenta, a więc stosunkowo niewielką. Poprawy oczekiwać należy w 2014 roku, kiedy to, podobnie jak w przypadku PKB, w każdym kolejnym kwartale obserwowany będzie przyrost dynamiki konsumpcji prywatnej.

Jak prognozuje IBnGR w tym roku zaczną się powoli odwracać również negatywne tendencje w kształtowaniu się popytu inwestycyjnego. Zahamowanie spadku nakładów inwestycyjnych i niewielki ich przyrost są sygnałem wzrostu gospodarczego w dalszej przyszłości.

Barometr Koniunktury Konsumenckiej jest wyliczanym comiesięcznie wskaźnikiem obrazującym aktualny stan koniunktury. Jego wartości zmieniają się w przedziale od -100 do +100. Wartości poniżej zera wskazują niekorzystna koniunkturę konsumencka, a powyżej – korzystną.