Urszula Kalisiak, Customer Marketing Diageo Polska Sp. z o.o.

Wywiady

Urszula Kalisiak, Customer Marketing Diageo Polska Sp. z o.o.

08 czerwca 2016

„Poradnik Handlowca”: Jak zaczęła się historia największej marki whisky na świecie?

Urszula Kalisiak: Historia whisky Johnnie Walker® rozpoczyna się niemal 200 lat temu. Wówczas 14-letni młodzieniec John Walker po śmierci ojca sprzedaje rodzinną farmę i otwiera mały sklep w szkockim Kilmarnock. Młody John już wtedy wiedział, że motorem rozwoju jest odwaga. W swoim sklepie sprzedaje m.in. herbaty, dzięki którym uczy się sztuki blendingu. To doświadczenie staje się fundamentem przyszłej maestrii w tworzeniu unikalnych kompozycji whisky. John szybko zaczyna wykorzystywać zdobytą fachową wiedzę, wykorzystując maestrię w blendingu herbat do łączenia ze sobą miejscowych whisky, by tym samym zaoferować klientom produkt o wyjątkowo jednorodnym i wyrównanym smaku. Ze względu na swoją jakość mieszane whisky Johna zyskują dużą renomę, która pomaga zbudować rodzinne imperium Walkerów. Sztuki blenderskiej od Johna uczy się następnie jego ambitny syn – Alexander. Pierwszym dziełem Alexandra jest whisky o wyjątkowej głębi i charakterze. Nazwał ją „Extra Special Old Highland Whisky”. Ta sama whisky zdobywa medale w obecnych czasach pod nazwą Johnnie Walker® Black Label®.

Koniec XIX w. to ekscytujący okres wielkiej ekspansji – okres szczytu potęgi imperium brytyjskiego. Pragnący zdobywać światowe rynki Alexander przekonuje kapitanów statków z portu Glasgow, by przyjęli na siebie rolę pierwszych globalnych ambasadorów whisky Johnnie Walker®. Kapitanowie zabierają ze sobą w rejs butelki z nazwą Walker i rozwożą je po całym świecie, umacniając pozycję Johnnie Walker® jako jednej z pierwszych globalnych marek w swojej epoce. Dziś największy Whisky House na świecie ma już niemal dwieście lat, a podróż trwa nadal!

Co sprawia, że Johnnie Walker jest ikoną świata whisky?

Przede wszystkim wyróżniający styl whisky Walkerów, który zawsze cechował się mocnym, dymnym charakterem, stał się znakiem szczególnym wszystkich wariantów Johnnie Walker. Te kompozycje zawierają w sobie najlepsze aromaty całej Szkocji. Dodatkowo rodzina Walkerów od początku dbała nie tylko o doskonałość smaku, ale również o ponadczasowy wizerunek swoich dzieł. Charakterystyczna kwadratowa butelka pozwalała ograniczać stłuczenia w transporcie i umożliwiała zwiększenie ilości butelek w skrzynce. Opatrzona ukośną etykietą, na przestrzeni wieków stała się ikoną szkockiej whisky.

Co łączy Bogusława Lindę i Wojtka Sokoła z marką Johnnie Walker?

Kultowa postać polskiego kina – Bogusław Linda oraz ceniona ikona rapu – Wojtek Sokół zostali zaangażowani w najnowszy projekt marki Johnnie Walker. Efektem tej wyjątkowej współpracy jest singiel Wojtka Sokoła „Rób to, w co wierzysz”. Projekt opowiada o drodze, którą obaj artyści przebyli, by znaleźć się w miejscu, w którym są dzisiaj. To, co łączy tych dwóch artystów i filozofię marki Johnnie Walker, to żelazna zasada – tylko robiąc to, co naprawdę się kocha i w co się wierzy, można osiągnąć więcej. Ta niezwykła kooperacja okazała się dużą niespodzianką dla konsumentów, którzy od pierwszych chwil bardzo zaangażowali się w projekt. Unikalny charakter utworu został zauważony w środowisku muzycznym. „Rób to, w co wierzysz” został wybrany jako jeden z Top 5 wydarzeń hip-hopowych, a sam video-clip otrzymał „Ślizgera” za najlepszy teledysk hip-hopowy 2015 r. Nominacje i pozytywna reakcja konsumentów potwierdzają, że projekt „Rób to, w co wierzysz” ugruntował pozycję marki Johnnie Walker na rynku.

Dziękujemy za rozmowę.