Specjalnie dla „Poradnika Handlowca” Joanna Trzaska-Wieczorek, BAT: Obawę budzi ponowny wzrost szarej strefy

Specjalnie dla „Poradnika Handlowca” Joanna Trzaska-Wieczorek, BAT: Obawę budzi ponowny wzrost szarej strefy

W styczniu ubiegłego roku weszła w życie ustawa o podatku akcyzowym, która zakłada podwyższenie akcyzy na wyroby tytoniowe co roku o 10% aż do 2027 r. Czy wzrost podatku przyczyni się do powstawania szarej strefy? O komentarz dot. branży tytoniowej w Polsce poprosiliśmy Joannę Trzaskę-Wieczorek, Media&External Communications Manager, BAT Poland.

– Skutki nowelizacji ustawy akcyzowej z 2021 r. będą w pełni widoczne dopiero na koniec 2023 r. z uwagi na wejście w życie podwyżki stawki kwotowej o 10 proc. dla wszystkich produktów. Efekty tych zmian mogą być zaburzane przez zmieniony mechanizm minimum akcyzowego. Obawę budzi ponowny wzrost szarej strefy, z kolei nadziei upatrujemy w bardziej skutecznej walce z unikaniem opodatkowania w segmencie płynów beznikotynowych do e-papierosów – mówi w rozmowie z „Poradnikiem Handlowca” Joanna Trzaska-Wieczorek.

– BAT w Polsce konsekwentnie angażuje się w walkę z szarą strefą i wsparcie służb celnych w tym wymiarze. Przykładem są np. szkolenia, przeprowadzone w grudniu ub. roku wraz z Pomorskim Urzędem Celno-Skarbowym w Gdyni na temat przeciwdziałania przemytowi papierosów, płynów i wyrobów nowatorskich oraz identyfikacji nielegalnych produktów. Poprzedni rok był rokiem poważnych zachwiań w gospodarce, co miało także wpływ na kondycję sektora tytoniowego, a także sytuację małych i mikroprzedsiębiorców z nim powiązanych. Z drugiej strony skuteczne działania MF i KAS wraz z nadzwyczajnymi okolicznościami – tj. głównie zamknięcie granic z Białorusią, wpłynęły na znaczne zmniejszenie szarej strefy w handlu wyrobami tytoniowymi. Nie jest pewne, czy ten efekt uda się w tym roku utrzymać, bo aktualnie obserwujemy ponowny jej wzrost, co wcześniej zostało wspomniane – dopowiada.

Nasza redakcja zapytała przedstawicielkę British American Tabacco Poland o przewidywania dla branży na 2023 rok.

– Wiele wątpliwości nasuwa zasadność i celowość zmiany mechanizmu minimum akcyzowego dla tradycyjnych papierosów. Dla przypomnienia zmieniono go ze 100% na 105% średniej ważonej detalicznej ceny sprzedaży paczki, co w intencji projektodawcy miało obniżyć poziom sprzedaży papierosów poprzez ograniczenie ich dostępności cenowej. Przed zmianą tego mechanizmu ostrzegali uczestnicy Forum Akcyzowego w 2020 r. zorganizowanego na mocy zarządzenia Ministra Finansów, wskazując, że zamiast spodziewanych efektów, zaburzy to warunki konkurencji. Należałoby ten mechanizm poddać ocenie ex post. Z nadzieją patrzymy na możliwość bardziej skutecznej walki z szarą strefą w segmencie e-papierosów beznikotynowych, czemu ma służyć ostatnio doprecyzowana przez MF definicja tych wyrobów. Na efekty tych zmian przyjdzie nam jeszcze poczekać – powiedziała Joanna Trzaska-Wieczorek.

źródło: „Poradnik Handlowca”