Rynek spożywczy w 2025 roku: Pokolenia Z i Alfa będą napędzać sprzedaż

Detal/Hurt

Rynek spożywczy w 2025 roku: Pokolenia Z i Alfa będą napędzać sprzedaż

20 stycznia 2025

Według prognoz PMR Market Experts, rynek spożywczy w 2025 roku odnotuje znaczące odbicie. Dynamika wzrostu będzie wyższa niż w 2024 r., ale pozostanie jednocyfrowa. Miniony rok w dużej mierze upłynął pod znakiem odbudowy oszczędności nadszarpniętych przez inflację, przy jednoczesnym ograniczeniu wydatków konsumpcyjnych. Eksperci zwracają uwagę na dominujący trend, który przełoży się na kształt branży FMCG oraz na pozytywny wpływ najmłodszych generacji na jej dalszy rozwój.

Jak mówią najnowsze dane PMR Market Experts dynamika wzrostu w 2025 r. ma przekroczyć 7 %, co choć wciąż poniżej średniorocznej stopy wzrostu (CAGR) z lat 2021–2024, będzie ponad dwukrotnie wyższe niż w 2024 roku. Co istotne, eksperci wskazują, że rynek odnotuje realny wzrost, niezależny od efektów inflacji. W szerszej perspektywie, obejmującej lata 2025–2030, średnie tempo wzrostu ma wynieść około 5 % rocznie w ujęciu nominalnym.

– Przewidujemy, że poprawiająca się sytuacja materialna Polaków w połączeniu z wyhamowaniem inflacji stworzy solidne fundamenty dla dalszego rozwoju rynku spożywczego – mówi Agnieszka Skonieczna, Retail Business Unit Director w PMR Market Experts.

Czy Polacy będą wydawać więcej na spożywkę?

Z badań wynika, że ponad 70 % Polaków ogranicza swoje wydatki z powodu inflacji. Mimo że ten odsetek spadł o około 10 p.p. względem 2024 roku, to nadal jest bardzo wysoki. W 2025 roku konsumenci nadal będą ostrożnie podchodzić do zakupów, zwracając uwagę na ceny i promocje, a największym kanałem sprzedaży będą sieci dyskontowe. Jednak jak wskazują eksperci, ta sytuacja nie utrzyma się przez cały rok

– Przyspieszenie rynku w 2025 roku będzie wynikać przede wszystkim z prognozowanej przez nas dalszej poprawy sytuacji materialnej Polaków. Kluczową rolę odegrają tutaj zarówno rekordowe wzrosty wynagrodzeń z 2024 roku, które z opóźnieniem wpłyną na wydatki gospodarstw domowych, jak i przewidywany ponownie ponadprzeciętny wzrost płac w 2025 roku. Dodatkowym czynnikiem wspierającym będzie stopniowe spowolnienie inflacji w ciągu roku – komentuje Iwona Kyś, Forecasting and Econometric Modelling Specialist w PMR Market Experts.

Świat zakupów zdominuje wygoda

Jedną z wiodących tendencji w branży FMCG jest trend convenience. Jak zauważa Skonieczna: Nasza bardzo dynamiczna codzienność skłania nas do poszukiwania rozwiązań, które znacznie nam ją ułatwią. Nie inaczej jest z zakupami. Konsumenci preferują te sklepy, które są szybkie i wygodne. Wybierają te znajdujące się blisko domu, te przy stacjach paliw – i co ważne – dające możliwość nie tylko zrobienia zakupów spożywczych, ale i zjedzenia posiłku. Chętnie korzystamy także z platform internetowych, na których możemy nie tylko porównać ceny produktów, ale i zamówić dostawę do domu.

Jak wskazują eksperci, ten trend będzie napędzać przede wszystkim Pokolenie Z oraz częściowo Pokolenia Alfa, które już teraz znacząco zaczyna wpływać na decyzje zakupowe swoich rodziców i samo zaczyna dysponować  własnymi budżetami. Te generacje charakteryzują się większą otwartością na zmiany i elastycznością w podejściu do życia, a ich naturalna skłonność do eksplorowania nowych produktów i doświadczeń pozytywnie wpłynie na rozwój rynku.

źródło: PMR Market Experts
oprac.: K. Walkowiak