Najpopularniejszym miejscem robienia przedświątecznych zakupów są wciąż sklepy stacjonarne, z których skorzysta połowa Polaków. W tym roku zostawimy w nich ponad 1000 zł – wynika z badania firmy doradczej Deloitte „Zakupy świąteczne 2019”.
W międzynarodowym badaniu Deloitte wzięli udział respondenci z ośmiu europejskich krajów, w tym także z Polski. Wśród pytań znalazły się nie tylko kwestie dotyczące świątecznych budżetów, ale również zakupów przedświątecznych robionych w sieci.
Polska rodzina na tegoroczne Boże Narodzenie wyda średnio 1521 zł, z czego 32%, czyli 489 zł trafi do sprzedawców online. Wydatki w sklepach stacjonarnych stanowią wciąż większość świątecznego budżetu Polaków (68%), przy czym wzrosły one o 6,1% w porównaniu do zeszłego roku. Dla porównania średnia dla wszystkich badanych krajów wynosi 2,6%. – Z kolei e-commerce rośnie w Polsce wolniej niż w pozostałych badanych krajach. W Polsce jest to 2,7% w porównaniu do 4,8% w Europie – mówi Patrycja Venulet, dyrektor w dziale strategii Deloitte.
Połowa polskich respondentów deklaruje, że po prezenty uda się do sklepów stacjonarnych. – W Europie takiej odpowiedzi udzieliło 65% ankietowanych. W tym względzie przodują Hiszpanie, Holendrzy i Portugalczycy – mówi Agnieszka Szapiel, menedżer w dziale strategii Deloitte
Wyniki tegorocznego badania Deloitte pokazują, że na internetowym rynku wciąż dużo do zrobienia mają sprzedawcy żywności. Tylko 15% ankietowanych deklaruje, że kupi żywność za pośrednictwem internetu, a 72% preferuje sklepy stacjonarne. W tradycyjny sposób wolimy też kupować kosmetyki i perfumy oraz produkty zdrowotne. Aby nabyć produkty z tej kategorii aż 62% Polaków uda się do sklepów stacjonarnych.
Za największą zaletę zakupów tradycyjnych uważamy możliwość natychmiastowego odebrania kupionego produktu (77%), politykę wymiany i zwrotów (76%), ochronę danych osobowych (75%) oraz możliwość uzyskania fachowej porady od sprzedawcy (74%).
W sklepach stacjonarnych za zakupy bożonarodzeniowe zamierzamy płacić kartą płatniczą (66%) oraz gotówką (53%). Co ciekawe, karty użyje 70% osób powyżej 55 roku życia.
Foto: shutterstock.com