Pandemia na nowo definiuje postawy konsumentów

Detal/Hurt

Pandemia na nowo definiuje postawy konsumentów

Najnowsze dane pokazują, że w 2020 r. konsumenci zmienili sposób, w jaki robimy zakupy. Kupujemy bardziej racjonalnie i ostrożnie. Tak wynika z badań przeprowadzonych przez Eksperci Accenture, którzy przebadali w lipcu br. konsumentów w 19 krajach.

Analitycy, odnotowują, że kupujący dzielą się na pięć kategorii zachowań konsumenckich, w zależności od oceny sytuacji pandemicznej i jej wpływu na ich podejście do zakupów. Jednocześnie gremialnie zwracają większą uwagę na to, jak komunikują się z nimi marki – ich przekaz powinien być autentyczny i wiarygodny. W czasie pandemii znacznie chętniej robią zakupy online, do czego najpewniej przyzwyczają się już na stałe.

– Aż co piąty skrajnie martwi się o swoje zdrowie i finanse oraz unika miejsc publicznych. Tacy konsumenci zwracają uwagę na sposób, w jaki firmy i sklepy zapewniają im bezpieczeństwo. To są również osoby, które w znacznie większy sposób ograniczają dotychczasowe wydatki, patrząc na to, co będzie się działo w najbliższej przyszłościwylicza Rafał Reif, Head of Fashion & Retail w Accenture.

Drugim typem profilu wskazanym przez Rafała Reifa jest konsument wahający się. Dużo chętniej funkcjonuje on w przestrzeni publicznej – np. wybierze się do galerii handlowej, kiedy upewni się, że obowiązuje tam ścisły reżim sanitarny. Z kolei co dziesiąty ankietowany uznał, że pandemia to dobry moment, aby zmienić swoje dotychczasowe zachowania i nawyki. Ci konsumenci chcą próbować nowych pomysłów, koncepcji i rozwiązań. Inną kategorię stanowią osoby czekające tylko na to, aby wróciły dawne zasady funkcjonowania – aż 30% zapytanych nie może doczekać się, kiedy pandemia minie, co pozwoliłoby na powrót do swoich starych przyzwyczajeń. Ostatni zidentyfikowany profil, to klienci działający niestandardowo. Są oni dużo bardziej otwarci na to, aby zwiększyć swoje wydatki, jak tylko sytuacja zacznie się normalizować i testować zupełnie nowe modele zakupów.