Koniec fałszywych promocji, zakaz publikowania lub zlecania fałszywych opinii na temat produktów oraz usuwanie i ukrywanie starych – takie zmiany w sektorze e-sklepów ma wnieść Dyrektywa Omnibus. Nowe zasady powinny zacząć obowiązywać już 28 maja br.
E-sklepy niekiedy stosują praktykę nieuczciwych promocji – kiedy ceny są specjalnie podnoszone, aby przy nich pojawił się rabat. W momencie, gdy Dyrektywa Omnibus zacznie obowiązywać obok nowej ceny będzie musiała widnieć najniższa z 30 dni wcześniej. Dyrektywa zakaże także publikowania lub zlecania fałszywych opinii oraz usuwania i ukrywania starych. Jak podaje Rzeczpospolita za Maciejem Krausem, partnerem w Movens Growth Equity: “Duże platformy e-commerce korzystają z zaawansowanych rozwiązań ustalania cen i personalizowanych promocji także na podstawie zidentyfikowanych preferencji danego klienta i w takim przypadku będą musiały o stosowaniu takiego mechanizmu poinformować”. Niestosowanie się do zasad będzie groziło karą do 10% obrotów.
Biuro prasowe UOKiK poinformowało, że projekt ustawy wdrażającej dyrektywę jest na etapie komisji prawniczej, a dalsze prace zależą od tempa procesu legislacyjnego.
Branża zmiany ocenia pozytywnie. – Obecnie konsumenci często mogą być wprowadzeni w błąd, ze względu na manipulacje cenowe stosowane przez niektóre sklepy (sztuczne zawyżanie cen na chwilę przed ich obniżeniem – wypowiada się na łamach Rzeczpospolitej Katarzyna Iwanich, prezes Insightland z grupy Hexe Capital.
źródło: Rzeczpospolita