NielsenIQ: średnie sklepy zyskują na znaczeniu

Detal/Hurt

NielsenIQ: średnie sklepy zyskują na znaczeniu

Liczba sklepów w Polsce maleje, ale tempo spadku jest niższe niż w roku poprzednim. NielsenIQ opublikował wyniki badania liczebności i struktury handlu. W 2020 r. liczba sklepów w Polsce spadła poniżej 100 tys., co oznacza spadek o ponad 1800 placówek w porównaniu do roku poprzedniego.

– Trend spadkowy jest obserwowany od ponad dekady, ale spadek z 2020 r. był ponad dwukrotnie niższy niż rok wcześniej. Odpowiadał za niego najmniejsze placówki – kioski, sklepy monopolowe oraz przede wszystkim, najmniejsze sklepy spożywcze. Odwrotny trend towarzyszył supermarketom i dyskontom, ale to średnich sklepów spożywczych przybyło w 2020 r. najwięcej – blisko 600 placówek – komentuje Konrad Wacławik, Head of Retailer Services Poland w NielsenIQ.

Zakupy robimy blisko domu

– Wyniki badania za 2020 r. obrazują, które kanały sprzedaży były dla Polaków najdogodniejsze w dobie pandemii. Supermarkety, dyskonty oraz duże i średnie sklepy spożywcze (powyżej 40 mkw.) zwiększały swoją liczebność oraz znaczenie w sprzedaży. Te formaty odpowiedziały na potrzebę dokonywania zakupów blisko domu, przy okazji oferując szeroki asortyment. Były to bardzo ważne cechy w ciągu roku, w którym decyzje zakupowe były podejmowane przez pryzmat pandemii – mówi Konrad Wacławik.

W 2020 roku ucierpiały najbardziej sklepy oferujące ograniczony lub specjalistyczny asortyment. – Zarówno małe sklepy spożywcze z węższą półką produktów (poniżej 40 mkw.), jak również sklepy alkoholowe i drogerie (głównie te spoza czołowych sieci), gdzie można dokonać zakupów tylko wybranych produktów, zakończyły rok z mniejszą liczbą placówek. Utrzymuje się również trend spadkowy w kanale kiosków (-11% w porównaniu do roku 2019), co pokazuje duże trudności, z jakimi mierzy się obecnie ten kanał sprzedaży i z pewnością zmusza właścicieli tego typu placówek do szukania rozwiązań pozwalających pozostać atrakcyjnym dla konsumenta – dodaje ekspert NielsenIQ.

Hipermarkety tracą

Również kanał hipermarketów w 2020 r. zanotował 5% spadek liczby sklepów. Było to związane głównie z zamknięciami w obrębie jednej sieci.

– Obserwujemy nadal optymalizację liczby sklepów w Polsce. Widać że jest miejsce na formaty sklepów odpowiadające aktualnym potrzebom społeczeństwa (żyjącego szybko i wygodnie, ale również dbającego o bezpieczeństwo sanitarne), a ogólne tempo spadku liczby sklepów znacznie wyhamowało, choć nie dla wszystkich kanałów sprzedaży – dodaje na koniec Konrad Wacławik.