Katarzyna Owsianko, Młodszy Kierownik ds. Komunikacji Żywiec Zdrój S.A.

Wywiady

Katarzyna Owsianko, Młodszy Kierownik ds. Komunikacji Żywiec Zdrój S.A.

01 września 2016

„Poradnik Handlowca”: Wydawałoby się, że kategoria wód jest dość konserwatywna, jednak coraz bardziej urozmaicona oferta ze strony producentów pokazuje, że i w tej kategorii pojawiają się zaskakujące innowacje, które są zazwyczaj odpowiedzią na zmieniające się potrzeby konsumentów, jak i poszukiwaniem nowych ciekawych rozwiązań, zachęcających do zakupów danego produktu. Które z tych nowości mają szansę na stałe zagościć na półkach sklepowych?

Katarzyna Owsianko: Zgodnie ze swoją misją Żywiec Zdrój nie tylko edukuje rodziców i dzieci o roli wody, która jest najzdrowszym napojem, ale inwestuje też w innowacje produktowe, które pomagają w kształtowaniu prawidłowych nawyków żywieniowych wśród najmłodszych, co jest szczególnie ważne w okresie powrotu do szkoły. Woda jest bowiem najlepszym produktem do tornistra czy na wycieczkę. Połączenie wysokiej jakości wody źródlanej Żywiec Zdrój z atrakcyjną formą opakowania stanowi mocny atut firmy na rynku produktów dla dzieci. Po sukcesie limitowanej edycji wody z etykietą Angry Birds, Żywiec Zdrój wprowadza serię z wizerunkami bohaterów popularnych filmów: Avengers i Kraina Lodu. Nowa oferta obejmuje opakowania z postacią Elsy, Anny i Olafa z Krainy Lodu oraz Spidermana, Kapitana America, Thora z Avengers, które przyciągają wzrok i zachęcają do wybierania wody. Produkt jest skierowany do dzieci w wieku 6-12 lat, ale dzięki wizerunkom lubianych bohaterów z pewnością zyska również uznanie starszych miłośników filmów znanych na całym świecie.

Firma Żywiec Zdrój od dawna angażuje się w działania ekologiczne na przykład w ramach programu „Po stronie natury”. Jak oceniacie Państwo wpływ takich działań na wizerunek firmy i postrzeganie samej marki?

W Żywiec Zdrój zachęcamy ludzi, by pili zdrowiej i jesteśmy po stronie natury. Robimy to na wiele sposobów, stawiając na edukację w zakresie zdrowego nawodnienia i zrównoważony rozwój: racjonalne pozyskiwanie wody, redukcję ,,śladu węglowego”, opakowania w pełni nadające się do recyklingu, segregację odpadów w fabrykach i biurach oraz sadzenie drzew. Sadzenie drzew i dbanie o nie to bowiem wyraz troski o przyszłe pokolenia. Poza wieloma innymi funkcjami, rośliny te wspierają również oczyszczanie powietrza, pochłaniając zawieszone w nim pyły i zatrzymują w glebie wodę, filtrując ją jednocześnie.

Czerpiąc ze źródeł, ze szczególną troską dbamy o środowisko naturalne, z którego pochodzi krystalicznie czysta woda. W ten sposób powstał program „Po Stronie Natury”, w ramach którego w ciągu 8 lat wspólnie z partnerami posadziliśmy już ponad 5 milionów drzew, zalesiając obszar 900 ha. Program zachęca też Polaków do wspólnego zadbania o naturę, tak jak natura dba o nas na co dzień – poprzez wymianę żarówek czy po prostu zakręcanie kranu podczas porannego mycia zębów. W tym roku po raz pierwszy obchodziliśmy Ogólnopolski Dzień Po Stronie Natury. W kilkunastu lokalizacjach w Polsce zachęcaliśmy do podarowania drugiego życia plastikowym butelkom i odebrania w zamian sadzonki drzewa. Od lat Żywiec Zdrój umożliwia również Polakom realizację własnych inicjatyw ekologicznych. Temu służy program grantowy na rzecz lokalnych projektów, wynikających z troski o naturę. W ramach dotychczasowych edycji przyznano już ponad 100 dofinansowań. Głęboko wierzymy, że tylko programy odpowiadające na realną potrzebę i zachęcające ludzi do współdziałania są społecznie istotne.

Od wielu lat obserwujemy na rynku silny trend prozdrowotny. Picie wody, dbałość o odpowiednie nawodnienie doskonale wpisuje się w ten trend. Jakie działania podejmuje Żywiec Zdrój, by edukować Polaków, a szczególnie młodsze pokolenie w tej kwestii?

Ponieważ częścią naszej misji jest zachęcanie ludzi, by pili zdrowiej, cieszy nas, że Polacy są coraz bardziej zainteresowani zdrowym odżywianiem. Odpowiednie nawodnienie to jego nieodłączna część. Zgodnie z naszą misją od lat prowadzimy badania zwyczajów konsumentów, współpracujemy z instytucjami i ekspertami ds. żywienia i organizujemy kampanie edukacyjne, jak „Zacznij dzień od szklanki wody”. Na stronie: pijewode.pl dostępny jest kalkulator nawodnienia i oraz najważniejsze fakty związane ze zdrowym nawodnieniem.

Już 7 lat temu dostrzegliśmy znaczenie kształtowania pozytywnych nawyków żywieniowych wśród dzieci. Stworzyliśmy więc jeden z największych programów edukacyjnych skierowanych do przedszkoli w Polsce – „Mamo, Tato, Wolę wodę”. Jego celem jest pokazanie dzieciom fascynującego świata wody oraz wspieranie rodziców w kształtowaniu prawidłowych wyborów żywieniowych u najmłodszych. Od samego początku partnerami merytorycznymi programu są Instytut Żywności i Żywienia oraz Instytut Matki i Dziecka. Dotąd udało nam się zaangażować 8 tys. placówek w całej Polsce i wspólnie przeszkolić ponad milion przedszkolaków, a kolejna edycja właśnie się rozpoczyna.

Dziękujemy za rozmowę.