Z Joanną Karbowiak, prokurentką w firmie Czanieckie Makarony, rozmawiamy o rynku makaronów – trendach i nowościach, a także o wpływie rodzaju spożywanego makaronu na zdrowie konsumentów.
Adrianna Pańczak: W swojej ofercie mają Państwo trzy rodzaje makaronów: jajeczny, durum i ciemny. Czym kieruje się konsument dokonując wyboru między nimi?
Joanna Karbowiak: Makaron jajeczny przygotowujemy w oparciu o tradycyjne receptury – jego smak jest niczym powrót do czasów dzieciństwa. Zawiera wiele wartości odżywczych, m.in. luteinę, witaminy z grupy B, potas, żelazo i kwas foliowy. Makaron jajeczny to kwintesencja tradycyjnego smaku.
Połączenie jajek i pszenicy sprawia, że posiłek z tym produktem jest niezwykle sycący. Latem można jeść go na zimno z sezonowymi warzywami lub owocami, zaś w chłodniejsze dni polecamy dodatek ciepłych, rozgrzewających sosów i zup. Produkujemy makaron jajeczny w różnych kształtach – od tradycyjnej krajanki, po muszelki, kokardki, niteczki, łazanki, a nawet makaron w formie ryżu lub literek. Każdy z nich cechuje się tym samym wybornym smakiem. Nasz makaron jajeczny już po krótkim gotowaniu staje się miękki i sprężysty – taki sam na niedzielny obiad zagniatały nasze babcie.
Komu najbardziej zasmakują makarony durum?
Linia „100% Amber durum” została stworzona specjalnie z myślą o miłośnikach południowych smaków oraz kulinarnych eksperymentów. Makarony te produkowane są w 100% z semoliny, czyli gruboziarnistej mąki z pszenicy twardej, tzw. durum. To dzięki niej makaron ma żółte zabarwienie, nie skleja się, zachowuje odpowiednią sprężystość, zwartą konsystencję i trudniej go rozgotować.
Na czym polega innowacyjność makaronów wzbogaconych o błonnik?
Produkty z błonnikiem marki Czaniecki to połączenie tradycyjnego smaku makaronu oraz pełni zdrowia. Makaron ten jest produkowany z semoliny (kaszka z pszenicy durum) oraz 9% dodatku błonnika owsianego. Makaron z błonnikiem jest efektem projektu pt. “Wzrost konkurencyjności sektora MŚP poprzez wdrożenie innowacyjnych produktów prozdrowotnych” dofinansowanym przez Fundusze Europejskie.
Jaki wpływ na ludzki organizm ma spożywanie takich produktów?
Błonnik wpływa korzystnie na prawidłowe funkcjonowanie całego organizmu człowieka. Korzystny wpływ błonnika owsianego na ustrój związany jest z obecnością w jego składzie tak zwanych beta-glukanów, czyli frakcji nierozpuszczalnych w wodzie. Błonnik owsiany usprawnia przemianę materii, wspomaga proces odchudzania, wchłania wodę, pęcznieje, wypełnia żołądek i zmniejsza poczucie głodu. Pomaga w zaparciach, biegunce oraz w oczyszczaniu organizmu z toksyn i metali ciężkich. Zmniejsza ryzyko zachorowania na raka narządów pokarmowych, podnosi odporność organizmu, wspomaga leczenie chorób układu pokarmowego.
W marcu 2018 Państwa firma zadeklarowała chęć rezygnacji z użycia jaj pochodzących z chowu klatkowego przy wytwarzaniu swoich produktów do roku 2025. Czym była podyktowana ta decyzja?
Nasza firma zadeklarowała chęć rezygnacji z jaj pochodzących z chowu klatkowego, ponieważ dobrostan zwierząt jest dla nas bardzo ważny.
Czy pozycja Państwa firmy na rynku umocniła się po wprowadzeniu makaronu o podwyższonej zawartości błonnika owsianego?
Nasza marka stała się bardziej konkurencyjna, ponieważ może zaoferować klientom nowe, prozdrowotne produkty, niedostępne dotąd na rynku. Co więcej, makarony z błonnikiem mają nowe kształty, których wcześniej nie było w ofercie marki – Lasagne, Cannelloni, Muszle, Zwierzątka itp.
Dużo się ostatnio mówi o tzw. “czystej etykiecie”. Co zmieniła firma Czanieckie Makarony w procesie produkcyjnym, aby odpowiedzieć na ten trend?
Nasza firma od początku istnienia kładzie nacisk na na najlepszą jakość surowców, których używamy do wyprodukowania naszego makaronu. Produkty marki Czaniecki mają krótki i czysty skład. Technologia produkcji makaronu pozwala na długie przechowywanie produktu bez potrzeby dodawania sztucznych składników.
Jakie mają Państwo plany na kolejne nowości i promocje?
Aktualnie wprowadziliśmy na rynek nasz najnowszy produkt – Nitka krótka walcowana, jest to świetny zamiennik klasycznej Krajanki. Nasi klienci na bieżąco są informowani o promocjach.
Joanna Karbowiak, Czanieckie Makarony