Pandemia uświadomiła zarówno sklepom, jak i klientom, że sprzedaż niemal wszystkich produktów może odbywać się w sieci, w sposób dostępny dla każdego i co najważniejsze – bezpieczny.
Według tegorocznego raportu Gemius E-commerce w Polsce. Gemius dla e-Commerce Polska już 73% internautów robi zakupy online i ten wynik jest lepszy od poprzedniej fali badania aż o 11 p.p. Z pewnością wpływ na to ma właśnie COVID-19 oraz obostrzenia, jakie wprowadzono w życiu gospodarczym i społecznym. W efekcie do kupowania przez internet zostało skłonionych lub przekonało się wielu konsumentów. Są to najczęściej osoby młodsze, z wyższym wykształceniem oraz dobrze oceniające sytuację finansową swojego gospodarstwa domowego.
O tym, jak budować relacje z klientem w erze pandemii rozmawiamy z Adamem Burzyńskim z firmy SpiroPrint (serwis SpiroPrint.pl)
Czy w każdej branży wysyłkowej sprawdza się pomysł z dodawaniem do paczek gadżetów reklamowych, firmowych? To trend, jaki można zaobserwować, odkąd COVID-19 bardzo zmienił rynek sprzedaży. Polacy m.in. w obawie o swoje bezpieczeństwo częściej decydowali się na zakupy online i nadal chętnie to robią. W zamian firmy coraz częściej oferują im nie tylko zniżki, promocje, ale również drobne upominki np. smycze, długopisy, notesiki i inne produkty.
Rzeczywistość, w jakiej przyszło nam żyć i prowadzić sprzedaż po 13 marca tego roku, zmieniła nie tylko naszą prywatną codzienność, ale także sposób funkcjonowania na rynku praktycznie w każdej branży. Pandemia mocno zweryfikowała działalność sklepów stacjonarnych i internetowych, zdecydowanie na korzyść tych drugich. Nawet jeśli na początku odnotowały stratę, to później sprzedaż online wróciła do normy i wzrosła.
COVID-19 przyczynił się lub wzmocnił przekonanie u wielu przedsiębiorców co do tego, że relacja z klientem jest bardzo ważna, a zwłaszcza z takim, który powraca. W tym niezwykle przydatne okazują się gadżety, które możemy dołożyć do paczki, zachęcające do ponownego zrobienia zakupów.
Czy tego rodzaju akcje marketingowe wpływają na to, jak klienci postrzegają sklepy, w których robią zakupy online?
Gadżety reklamowe świetnie nadają się jako pretekst do nawiązania relacji. Dostarczenie klientowi firmowego upominku ułatwia przełamanie lodów pomiędzy obdarowującym i obdarowanym. W ten sposób buduje się obraz firmy otwartej na swoich konsumentów, godnej zaufania, szanującej każdego kupującego. W efekcie powstające relacje mogą stać się długoletnie. Klient, który otrzymuje prezent, ma pozytywne wyobrażenie o dostawcy jako firmie stabilnej, solidnej i doceniającej go.
Ponadto zdarza się, że niektóre obdarowane osoby czują powinność, aby zostać ambasadorami danej marki, czyli w luźnych, prywatnych rozmowach dzielą się swoimi opiniami o sklepie, w którym dokonywały zakupów.
W założeniu – obie strony powinny coś zyskać z tego. Jakie korzyści czerpie konsument, a jakie sklep?
Klient, poza tym, że czuje się dowartościowany, otrzymuje przydatny gadżet reklamowy (przynajmniej taki w założeniu powinien być), który może wykorzystać na co dzień w różny sposób. Z kolei sklep zyskuje klienta, który chętnie powraca, staje się konsumentem abonamentowym, czyli stałym odbiorcą oferty.
W jaki sposób sklepy rozliczają gratisy?
Upominki reklamowe możemy odliczyć od podatku – jest to bowiem forma reklamy. Zwłaszcza koniec roku sprzyja temu, że wiele firm zamawia na zapas różne gadżety, aby „zrobić koszty”. Takie działania pozwalają przedsiębiorcy obniżyć kwotę podatku, jaką musi odprowadzić do urzędu skarbowego. Klienci często kupują w listopadzie lub w grudniu materiały promocyjne na cały rok. Jest to wówczas okazja, aby zamówić je po niższej cenie, bo wiadomo, że z nowym rokiem znowu ceny pójdą w górę.
Czy dodawanie upominków reklamowych zapewnia jakąś przewagę nad konkurencją?
Z pewnością jest to jedna z części składowych budowania przewagi, bo na ten proces składa się jeszcze wiele innych elementów, jak na przykład jakość produktów, ich ceny itd. Jednak ze względu na to, że jest to relatywnie tani sposób, aby wyróżnić się wśród innych, warto wziąć go pod uwagę.
*artykuł zewnętrzny*