W rozmowie z “Poradnikiem Handlowca” Agata Wrzecionowska-Dzierba, Menadżer Akademii Umiejętności Eurocash, mówi m.in. o tym, jak wyglądają szkolenia handlowców w czasach pandemii oraz w jakich zagadnieniach właściciele sklepów oraz ich pracownicy wciąż jeszcze mogą poszerzyć swoją wiedzę.
Nikodem Pankowiak: Ten rok na pewno dał się Państwu we znaki… W jaki sposób epidemia miała wpływ na funkcjonowanie Akademii Umiejętności?
Agata Wrzecionowska-Dzierba: Epidemia była, i jest nadal, testem dla wszystkich. Dla państwa, przedsiębiorców, obywateli, a także dla handlu niezależnego, który ani na chwilę nie ograniczył Polakom dostępu do żywności. Oczywiście, także cała Grupa Eurocash musiała zmierzyć się z wieloma wyzwaniami, by zapewnić ciągłość łańcucha dostaw. To był, i w dalszym ciągu jest, wspólny wysiłek zarówno pracowników magazynów, centrów dystrybucyjnych, pracowników administracji i przede wszystkim niezależnych przedsiębiorców. Pierwsza fala epidemii przyniosła również szereg nowych regulacji i zmian, które dotyczyły handlu. Wielu klientów Grupy potrzebowało natychmiastowego wsparcia i pomocy w odnalezieniu się w gąszczu nowych przepisów. Dlatego Akademia Umiejętności błyskawicznie zareagowała – już 18 marca zorganizowaliśmy pierwszy webinar, czyli szkolenie on-line, na temat zaleceń rządowych dotyczących funkcjonowania przedsiębiorców w nowej rzeczywistości. Do dziś przeprowadziliśmy ponad 100 webinarów, szkoląc, motywując i zapewniając wsparcie ponad 20 tysiącom uczestników. Jestem dumna z tego, że Akademia Umiejętności zdała ten egzamin przystosowania się do nowych warunków celująco!
Czy epidemia koronawirusa, obostrzenia z nią związane i potrzeba radzenia sobie w nowej sytuacji bardzo wpłynęły na tematykę tegorocznych szkoleń?
Oczywiście! Po pierwsze, byliśmy zmuszeni zawiesić prowadzenie szkoleń w formie stacjonarnej. Od razu przenieśliśmy się do świata wirtualnego i poprzez webinaria staraliśmy się informować przedsiębiorców o zmieniających się przepisach i nowych restrykcjach sanitarnych. Nie zrezygnowaliśmy jednak z naszej codziennej pracy, czyli przekazywania praktycznych wskazówek dotyczących zarządzania czy funkcjonowania sklepów spożywczych, ale dostosowaliśmy je do obecnej sytuacji. Nie zrezygnowaliśmy również ze spotkań z uznanymi ekspertami i cenionymi mówcami inspiracyjnymi – nasi klienci mieli możliwość wysłuchania wykładów dotyczących sytuacji gospodarczej, trendów konsumenckich, odnajdywania motywacji, przywództwa czy radzenia sobie ze stresem. Okres epidemii wpłynął także na obchody jubileuszu 10-lecia istnienia Akademii – mieliśmy plan na huczne urodziny, jednak sytuacja zmusiła nas do zmiany planów. Skupiliśmy się więc na tym, co najważniejsze – czyli naszej misji i codziennej pracy.
Jak z Państwa perspektywy handlowcy poradzili sobie z wyzwaniami, jakie przyniósł im ten rok?
Nasi klienci każdego dnia wykazywali się wytrwałością, odwagą i odpowiedzialnością, pracując na zdwojonych obrotach, aby zapewnić mieszkańcom swoich miejscowości dostęp do żywności w bezpiecznych warunkach. O ich niezwykłym zaangażowaniu świadczy nie tylko fakt, że sklepy były otwarte codziennie, ale także to, że przedsiębiorcy i ich pracownicy znajdywali czas na to, aby dodatkowo się szkolić. Aktywnie zadawali nam pytania, odpowiadali na ankiety ewaluacyjne, budowali harmonogram tematyczny webinarów Akademii, dzielili się z nami swoimi wyzwaniami i poszukiwali rozwiązań swoich problemów.
Czy szkolenia on-line, które prowadziliście w tym roku, mogą w przyszłości choć w części zastąpić szkolenia stacjonarne? Czy jednak szkolenia stacjonarne, twarzą w twarz, zawsze będą najpopularniejsze?
Mam nadzieję, że będą, bo jednak świat wirtualny nigdy nie zastąpi kontaktu z żywym człowiekiem. Wszyscy prowadzący nasze webinaria byli zgodni, że dużo łatwiej mówić do osób na sali szkoleniowej, gdzie można obserwować reakcje uczestników, dostosowywać się do ich potrzeb i odpowiadać na spontanicznie zadawane pytania. Jestem przekonana, że gdy tylko okres epidemii minie, to błyskawicznie wrócimy do pracy w terenie. Bardzo już za tym wszyscy tęsknimy.
Z drugiej strony, jestem przekonana, że szkolenia on-line zagoszczą na stałe w naszej ofercie. Dla wielu pracowników sklepów to nadal będzie bardzo dobra i wygodna forma edukacji, bez opuszczania miejsca pracy czy zamieszkania oraz przy minimalnym wysiłku czy nakładzie czasu.
Akademia współpracuje z szeregiem producentów oraz organizacji. Jaka jest ich rola w Państwa inicjatywie?
Partnerzy Akademii – firmy: Danone, Dobrowolscy, Grupa Żywiec, Lotte Wedel, Mars, Spomlek, kancelaria prawna SKS – są ekspertami w dziedzinie prawa i swoich kategorii produktowych. Wspierają nas w edukowaniu przedsiębiorców z zakresu zarządzania kategoriami, maksymalizowania zysku sprzedaży poprzez stosowanie odpowiednich planogramów, trendów w konsumpcji poszczególnych grup towarowych. Przygotowują kursy e-learningowe na naszej platformie edukacyjnej, szkolą naszych trenerów, a w tym roku – także samych przedsiębiorców i ich pracowników podczas webinarów z zakresu zarządzania kategoriami czy zagadnień prawnych. Dzięki merytorycznemu wsparciu naszych partnerów możemy zapewniać jeszcze lepszy dostęp do najbardziej aktualnej wiedzy ze wszystkich obszarów zarządzania sklepu.
Gdzie widzą Państwo największe braki w wiedzy u handlowców? Jakie elementy wymagają szczególnej poprawy?
Właściciele sklepów to osoby bardzo doświadczone, które potrafią doskonale zarządzać swoimi biznesami. Potrzebują jednak aktualnych i sprawdzonych wskazówek w zakresie budowania lepszej rentowności sklepu, trendów i zachowań konsumenckich, a także porad i informacji od ekspertów. Największe potrzeby edukacyjne obserwujemy jednak wśród personelu sklepów – i tutaj z pomocą przychodzi Akademia. Szkolimy personel z zarządzania działami świeżymi, ograniczania strat w sklepie czy obsługi klienta. Opracowaliśmy także ścieżki wdrożeniowe dla nowo zatrudnianych pracowników – każda z nich dostępna jest on-line. Nasze działania kierujemy również do szkół branżowych – od dwóch lat Akademia, pod patronatem Ośrodka Rozwoju Edukacji, realizuje program szkoleniowy dedykowany dla zawodu sprzedawcy.
Jakie cele i plany wobec Akademii mają Państwo na rok 2021? Możemy spodziewać się jakichś zmian?
Z pewnością będziemy w dalszym ciągu dbać o nasz rozwój, o rozwój kompetencji naszych trenerów, o jeszcze lepsze i bardziej innowacyjne narzędzia do edukacji. Rok 2021 na pewno będzie czasem kolejnych wyzwań i zmian. I w tym Nowym Roku życzę zarówno naszym klientom i Akademii, jak i czytelnikom Poradnika Handlowca dużo zdrowia, pogody ducha i odwagi, abyśmy wszyscy dzielnie stawili czoła tym wszystkim wyzwaniom, jakie czekają nas w najbliższej przyszłości.