Badanie „Pracownicy sieci sklepów Netto o marnowaniu żywności”

Aktualności

Badanie „Pracownicy sieci sklepów Netto o marnowaniu żywności”

W Polsce marnuje się 9 mln ton żywności rocznie. Netto będzie wspierać każdą inicjatywę, której celem jest ograniczenie problemu wyrzucania jedzenia. Sieć przeprowadziła badania, aby poznać skalę i wymiar problemu na własnym przykładzie.

Badanie „Pracownicy sieci sklepów Netto o marnowaniu żywności” jest pogłębieniem raportu Flash, w którym przeanalizowano problem z perspektywy klientów sieci.  W kolejnej edycji skoncentrowano się z kolei na poznaniu problemu z perspektywy pracowników sklepu. Dzięki posiadanej wiedzy i doświadczeniu stanowią oni bezcenne źródło codziennych obserwacji i inspiracji, które może się przyczynić do zmniejszenia skali zjawiska w sklepach sieci. Respondenci w większości obejmowali stanowiska kierownicze (68 proc.) lub administracyjne (24 proc.).

Grupy, które wzięły udział w badaniu, są świadome omawianego zjawiska i dostrzegają jego problem – kierownik sklepu, który odpowiada za kwestie techniczne, związane z działalnością sklepu, jak i pracownicy administracji, którzy stanowią pierwsze ogniwo odpowiedzialne za planowanie strategii są na szczególnej pozycji. Pierwsza część badania pokazała, że problem marnowania żywności w jednakowy sposób dotyka całą branżę spożywczą. Aż 75 proc. badanych wskazało, że występuje on również w sklepach konkurencji. Pomiędzy oceną występowania problemu marnowania żywności w sieci Netto, a innymi sieciami jest niewielka różnica. Wyrzucanie jedzenia jest problemem całej branży spożywczej.

Drugą, bardzo ważną częścią badania, były odpowiedzi pracowników, wskazujące główne powody marnowania się żywności w ich miejscu pracy, ale i proponowane rozwiązania. Pracownicy wskazali przecenę towaru, którego termin ważności zbliża się ku końcowi za dobre i skuteczne rozwiązanie. Na potwierdzenie tego, według poprzedniego badania, które przeprowadzono dla Netto – 71 proc. respondentów wskazało, że zdarza im się kupować żywność przecenioną w związku z krótkim terminem przydatności do spożycia.

– Przecena produktów, których termin przydatności zbliża się ku końcowi, może na pewno zmniejszyć ilość marnowanej żywności – komentuje Mariola Skolimowska, PR Manager Netto Polska. – W naszej sieci stosujemy to rozwiązanie od ok. dwóch lat. W każdym sklepie można znaleźć oznakowane skrzynki z hasłem: „Stop marnowaniu żywności”. Zmiany należy zaczynać od siebie. My już pierwsze wprowadziliśmy i dokładamy wiele wysiłku, by ich przestrzegać . Pragniemy być przykładem i pokazać, jak można zminimalizować problem wyrzucania jedzenia.

Sieć sklepów Netto wywodzi się z Danii, gdzie mądre zarządzanie żywnością jest jednym ze społecznych priorytetów. Dania w ciągu ostatnich 5 lat ograniczyła ilość marnowanego jedzenia aż o 25 proc. i obecnie należy do grona państw, które wyrzucają najmniej żywności . Za sukcesem Duńczyków stoją wartości, które są głęboko zakorzenione w ich kulturze – między innymi proekologiczne podejście do życia, połączone z kilkoma prostymi zasadami. Te same wartości są bliskie Netto Polska, które stara się na bieżąco dzielić z klientami informacjami na temat sposobów, dzięki którym można wyrzucać mniej jedzenia.

Dwie złote zasady to:

1.            Mniejsze, ale częstsze zakupy spożywcze to pierwszy krok do tego, aby ograniczyć ilość wyrzucanej żywności.

2.            Skrupulatne zaplanowanie obiadów na cały tydzień, zakupy z listą produktów i przygotowywanie posiłków z jedzenia, które nie zostało spożyte dnia poprzedniego.

 Zdaniem 25 proc. badanych pracowników Netto, przemyślany sposób ułożenia produktów w sklepach, również może zniwelować problem marnowania żywności. Dotyczy to w szczególności rozmieszczenia produktów świeżych. W sklepach sieci Netto realizowany jest obecnie proces modernizacji, którego celem jest m.in. lepsza ekspozycja stoisk ze świeżymi owocami i warzywami. Dzięki temu klienci mają do nich lepszy i łatwiejszy dostęp, co przekłada się na mniejszą ilość wyrzucanych, niesprzedanych produktów.