Aldi: W Polsce koncentrujemy się na dalszym rozwoju

Wywiady

Aldi: W Polsce koncentrujemy się na dalszym rozwoju

25 listopada 2022

Rozmowa z Agatą Biernacką, Kierownikiem Działu Komunikacji i PR w ALDI Polska. Wywiad ukazał się w listopadowym wydaniu “Poradnika Handlowca”. Poruszamy w nim m.in. kwestię rozwoju sieci w Polsce.

Klaudia Walkowiak: ALDI to rodzinna firma, której początki sięgają 1914 roku. Jakie są najważniejsze wartości dla sieci?

Agata Biernacka: ALDI to przede wszystkim twórca formatu dyskontowego, który od ponad stu lat sukcesywnie się rozwija. Aktualnie funkcjonujemy już na dziewięciu europejskich rynkach, pozostając wiernymi naszym wartościom, ustanowionym już przez naszych założycieli. Są to prostota, odpowiedzialność i niezawodność. Miliony ludzi kupują w ALDI, korzystając z codziennej oferty artykułów spożywczych, które są świeże, wysokiej jakości i w przystępnej cenie. Każdego dnia sprawiamy, że zakupy są tak proste, jak to tylko możliwe, wszędzie i dla każdego. To nasze najważniejsze motto, które wiąże się z upraszczaniem dla naszych klientów codziennych zakupów w każdym obszarze naszych działań. Transparentne promocje, jasna oferta, łatwa orientacja w sklepie to tylko część z nich. Podstawą naszego sukcesu są efektywne procesy i siła międzynarodowego przedsiębiorstwa. Wielu naszych klientów ceni sobie ALDI właśnie za prostotę, czyli transparentne promocje bez haczyków, które nie są obwarowane licznymi, skomplikowanymi warunkami czy koniecznością zakupu kilku sztuk danego produktu. Ważna jest też ciekawość oferty. Dlatego właśnie w najnowszym programie branżowym „BLIX AWARDS Wybór Konsumentów”, otrzymaliśmy wyróżnienie w kategorii Promocja Roku w grupie Dyskonty, z czego jesteśmy bardzo dumni. Oprócz jasnych promocji, ALDI to gwarancja jakości w możliwie najlepszej cenie, to też konkretne doświadczenie sprawnych zakupów w schludnym, przejrzystym i uporządkowanym sklepie. Nie mówiąc już o działaniach z zakresu zrównoważonego rozwoju, które prowadzimy od lat i o etyce w biznesie, którą z kolei doceniają współpracujący z nami od dziesięcioleci zaufani dostawcy.

W październiku br. opublikowaliście Państwo podsumowanie wyników za ubiegły rok. Dowiadujemy się z niego, że sieć odnotowała wzrost obrotów ze sprzedaży o 20%. Jak Państwo sądzą, czy jest to spowodowane inflacją, czy wpływ na to miały inne czynniki?

Inflacja z pewnością nie pozostała bez wpływu, proszę jednak pamiętać, że ona dotyka w równym stopniu klientów, dostawców, jak i sieci handlowe. Wzrost cen produktów poprzedzony jest wzrostem kosztu ich pozyskania. Dodatkową kwestią był też społeczny niepokój podyktowany wybuchem wojny – napływ ludności z Ukrainy to nowi klienci, ale także zakupy realizowane niejako „na zapas”. Zatem nałożyło się na to kilka czynników, jednak w naszym przypadku z pewnością jednym z ważniejszych jest nieustanny rozwój sieci. W minionych 5 latach ALDI w Polsce osiągnęło największą na rynku dynamikę rozwoju, zwiększyliśmy liczbę sklepów o 70%, nieustannie też pracujemy nad optymalizacją asortymentu, podnoszeniem jakości obsługi, a co za tym idzie, nad umacnianiem rozpoznawalności marki. Prowadzimy kampanie reklamowe na coraz większą skalę, ulepszamy nasze promocje, które coraz liczniej przyciągają klientów. Ostatnie wyniki pokazują, że odnotowaliśmy dwucyfrowy wzrost klientów w naszych sklepach. W ostatnich pięciu latach ALDI zwiększyło liczbę swoich sklepów o 70%.

Ile placówek handlowych obecnie liczy sieć i jak wygląda Polska na tle innych państw poza Niemcami? Jakie mają Państwo plany na dalszy rozwój w naszym kraju?

Aktualnie w Polsce koncentrujemy się na dalszym rozwoju, priorytetem są dla nas duże miasta, ale chcemy również zapełniać białe plamy na mapie i pojawiać się tam, gdzie jeszcze nas nie ma. Posiadamy dość jasno sprecyzowane plany – w najbliższych dwóch latach chcemy zwiększyć ilość sklepów ALDI w Polsce o około 120, w perspektywie kolejnych pięciu zaś chcemy mieć 500-600 sklepów. Cała Grupa ALDI Nord posiada obecnie ponad 5 tysięcy sklepów. Polski rynek jest jednak dość specyficzny na tle pozostałych krajów, mamy do czynienia z dużą konkurencją, ale i dynamiką.

Staracie się Państwo zapewnić ulepszenia na polu społecznym, ekologicznym oraz ekonomicznym. Jakie działania podejmujecie, aby te cele zrealizować?

Prowadzimy szeroko zakrojone działania w tym zakresie, co pokazuje nasz Raport Zrównoważonego Rozwoju, jednak z pewnością kilka z nich wychodzi dziś na prowadzenie. Od 2015 roku przeprowadziliśmy już kilka badań wśród naszych interesariuszy w krajach, gdzie operuje ALDI, pytając ich o to, który z 24 tematów w ramach 7 kategorii jest najbardziej kluczowy w kontekście działalności ALDI i jego wpływu na otoczenie. W ramach zrównoważonego rozwoju stawiamy na aspekty najbliższe obszarowi naszego działania, gdzie nasz wpływ może być najbardziej realny, mierzalny i istotny dla środowiska i otoczenia. Aktualnie stawiamy na cele klimatyczne, redukcję opakowań i niemarnowanie żywności, jednocześnie stawiając sobie za cel uczynienie zakupów spożywczych ze zrównoważonych źródeł dostępnymi dla każdego. Jak wspomniałam, cele klimatyczne to nasz absolutny priorytet. Dlatego planujemy zredukować emisję gazów cieplarnianych o 50% w całej Grupie Przedsiębiorstw ALDI Nord do 2030 r., w porównaniu z 2020 rokiem. Cel ten został w 2022 zatwierdzony przez SBTi i byliśmy jednymi z pierwszych w retailu. Dzięki systematycznej rozbudowie systemów fotowoltaicznych udało nam się zaoszczędzić 17 840 ton emisji CO2 tylko w 2021 roku. Zredukowaliśmy także emisję gazów cieplarnianych o 48,3% w porównaniu z rokiem 2015, wzrosło także zużycie energii źródeł odnawialnych z około 392 000 kWh w 2020 roku do około 904 000 kWh w 2021 roku. Aktualnie wykorzystujemy też ok. 72% energii elektrycznej wytworzonej przez energię słoneczną. ALDI wnosi również pozytywny wkład w rozwój bardziej zrównoważonych opakowań i tworzenie funkcjonalnej gospodarki obiegu zamkniętego. Zgodnie z przyjętymi międzynarodowymi celami, do 2025 roku 40% owoców i warzyw w każdym kraju z Grupy ALDI Nord ma być sprzedawanych bez opakowań. Przypomnijmy, że Polska jest pierwszym krajem, który osiągnął ten cel już dziś, oferując klientom aż 60% niepakowanych warzyw i owoców. Dla tych produktów, które wymagają opakowania, używane są opakowania przyjazne dla środowiska. To jednak nie wszystkie zmiany wprowadzane przez ALDI w Polsce. W ostatnich miesiącach w sieci pojawił się nowy model papierowych toreb zakupowych – w 100% nadających się do recyklingu, wykonanych z niebielonego chlorem papieru FSC pokrytego wodorozcieńczalną farbą ekologiczną, wprowadzone zostały także do obrotu specjalne woreczki wielokrotnego użytku, wykorzystywane do owoców i warzyw. W ramach dbałości o naszą planetę rozwijamy też lokalne współprace. Do tej pory zasadziliśmy z Klubem Gaja już kilka tysięcy drzew, zrealizowaliśmy też kilka murali antysmogowych w Polsce.

Jakie nowe trendy są Państwa zdaniem obecnie najbardziej widoczne w branży oraz w zachowaniach konsumentów i w jakim stopniu mogą one wpłynąć na polski rynek FMCG?

Kryzys światowy spowodował, że ponownie wzrasta znaczenie ceny przy dokonywaniu wyborów zakupowych. Oczywiście cena zawsze była jednym z ważniejszych czynników, ale w czasach prosperity coraz częściej klienci zwracali uwagę na składy produktów, region pochodzenia, sposób produkcji, popularność zyskiwał asortyment bio i eko. Spodziewamy się jednak, że po pierwszym szoku, jakiego niewątpliwie doświadczamy teraz wszyscy, sytuacja ustabilizuje się i powrócimy do długofalowych tendencji sprzed kryzysu. Dla nas niezmiennie tym, co najważniejsze, pozostanie prostota w działaniu, jakość i cena produktu. ▼