Jesteś tutaj

ABC Trade Marketing: Właściwy asortyment "śniadaniowy" gwarantuje sukces

Data wydarzenia: 
2013-08-12

Od kliku lat można zauważyć coraz większą popularność zdrowego odżywiania się. Ten trend jest również widoczny w stosunku klientów do produktów śniadaniowych. Polacy odwracają się od „szybko i niezdrowo". Świadczy o tym zarówno coraz większa oglądalność programów telewizyjnych o produktach spożywczych, ich jakości i właściwościach, ogromna popularność blogów kulinarnych lecz przede wszystkim zmiana struktury sprzedaży w sklepach spożywczych. Polacy zaczęli interesować się żywnością a zdrowe jedzenie stało się modne. Świadomość „jesteś tym co jesz" powoduje duże zmiany w nawykach żywieniowych, zaczęliśmy przykładać większą wagę do tego co jemy i jak jemy.

Przekłada się to bezpośrednio na to w jaki sposób korzystamy z produktów śniadaniowych i jakie znaczenie ma dla nas codzienny wybór tego co położymy na porannym talerzu. Niewątpliwie sposób prowadzenia sprzedaży produktów śniadaniowych ma wpływ na to jak mniejsze sklepy mogą skutecznie konkurować z hipermarketami i dyskontami.

Produkty śniadaniowe, które są szczególnie ważne dla konkurowania małych sklepów ze sklepami sieciowymi to głownie wędliny, pieczywo i nabiał.

Wędliny

  • Jeżeli w sklepie jest prowadzona sprzedaż dobrej jakości wędlin krojonych to kategoria ta będzie spełniała funkcję magnesu - będzie przyciągała klientów. Oznacza to, że rezygnując ze sprzedaży dobrej jakości wędlin rezygnujesz z części klientów a tym samym ze sporej części sprzedaży w innych kategoriach. To się nie opłaca.
  • W dużych sklepach zdecydowana większość sprzedawanych wędlin to produkty o dość wyśrubowanej cenie a co za tym idzie są to produkty zawierające więcej wody i konserwantów. Posługując się odrobiną szyderstwa - produkty te są bardziej „zaawansowane chemicznie". Nie stawiaj wyłącznie na niską cenę. Sklepy sieciowe wszelkimi metodami starają się utrzymać niską cenę - mimo to, to właśnie w małych sklepach, np. na dobrze zaopatrzonych bazarkach, klientów nie ubywa, a wręcz przybywa. Oczywiście posiadanie produktów konkurencyjnych cenowo jest ważne - lecz nie koncentruj się na nich. Staraj się aby większość wędlin sprzedanych w twoim sklepie stanowiły produkty zdrowe i bardzo dobrej jakości.
  • Mieszkam w Piasecznie, w którym są sklepy: Auchan, małe Tesco, Carrefour Express, kilka Biedronek, Kaufland, Lidl, a pomimo tego w małym sklepie „Piątka" przy ekspozycji wędlin non-stop są obsługiwani klienci. To właśnie dzięki dbałości o jakość wędlin ten niewielki sklep skutecznie konkuruje z gigantami sieciowymi.
  • Jeżeli wybierasz tylko dobrych dostawców wędlin i dbasz o ich świeżość podczas sprzedaży, to masz szansę na zbudowanie lojalności klientów, którzy będą mieli nawyk robienia mniejszych codziennych zakupów w twoim sklepie. Dzięki dobrym wędlinom na wagę możesz konkurować z dużymi sklepami i dyskontami.

 Pieczywo

  • W przypadku pieczywa małe sklepy nie mają możliwości oferowania tak różnorodnego asortymentu na jaki mogą pozwolić sobie duże sklepy sieciowe i dyskonty. Jednak to te mniejsze sklepy mogą zyskać dzięki temu, że pieczywo to produkt, który najczęściej kupuje się w sklepie, który jest najbliżej. Wykorzystaj przewagę w przyciąganiu klientów jaką daje ci lokalizacja sklepu. Bez dobrej jakości pieczywa nie będzie to możliwe.
  • Warto aby asortyment był możliwie jak najbardziej różnorodny. Poza standardowym białym pieczywem i kajzerkami, na półce powinno znaleźć się także razowe i ciemne pieczywo. Polacy coraz częściej sięgają też po pieczywo z dodatkiem ziaren, pestek a także pieczywo na zakwasie. Dobre chleby kupowane na wagę nie są już zarezerwowane tylko dla sklepów „ze zdrową żywnością". Sprawdź czy masz odpowiednio różnorodny asortyment pieczywa w swoim sklepie.
  • Jeżeli twój sklep znajduje się niedaleko np. szkoły, pamiętaj aby w asortymencie nie zabrakło drożdżówek i podobnych słodkości, które będą dobrze się sprzedawały.
  • Braki w pieczywie wcześnie w ciągu dnia są niekorzystne. Ważne aby mieć jak najszerszy asortyment i aby nie brakowało go przed godzinami powrotów z pracy.
  • Na świeżym pieczywie możesz dobrze zarabiać.To się opłaca! Uzależnianie klientów od dobrego pieczywa w twoim sklepie nie tylko napędza sprzedaż w innych kategoriach lecz także jest bardzo efektywne finansowo.

Nabiał

  • Wśród produktów śniadaniowych kategoria nabiału jest jedną z najważniejszych. Nabiał to produkty codziennej potrzeby, które są również chętnie kupowane w sklepach w bliskim sąsiedztwie. Dlatego sklep, który ma asortyment dobrany pod kątem klienta lokalnego będzie w stanie wykształcić u klientów lojalność i nawyk codziennego robienia zakupów.
  • Niestety duża część małych sklepów ze względu na ograniczoną powierzchnię ma niewystarczającą przestrzeń ekspozycyjną do sprzedaży nabiału. Minęły czasy gdy produkty nabiałowe podawał sprzedawca - bezwzględnie konieczne jest korzystanie z dużych lodówek nabiałowych typu open front (samoobsługa). Pomimo wysokich kosztów inwestycja w profesjonalne lodówki jest bezwzględnie konieczna dla prawidłowego funkcjonowania sklepu.
  • Dobierając asortyment zwróć uwagę na obecność różnych grup cenowych. Pamiętaj również o tym, że Polacy coraz chętniej sięgają po produkty z niższą zawartością tłuszczu i produkty ekologiczne.

Kawa i herbata

  • W przypadku małych sklepów należy uważać by niepotrzebnie nie rozszerzać asortymentu herbat. Nie wolno jednak poprzestać na tańszych herbatach i pomijać herbaty z segmentu premium, co niestety często się zdarza.
  • Podobnie w przypadku kaw - błędem jest sprzedawanie kaw tylko z jednego segmentu cenowego.

Płatki śniadaniowe, musli, dżemy, miody

  • Pamiętaj o tym, że produkty śniadaniowe są wobec siebie komplementarne. W praktyce oznacz to, że ustawienie np. dżemów obok pieczywa wspiera zarówno sprzedaż dżemów jak i sprzedaż pieczywa. Warto poszukiwać jak najwięcej pomysłów na komplementarne ustawianie produktów śniadaniowych.
  • W przypadku płatków i musli można wykorzystać mniejsze opakowania w formie saszetek, które będą dobrze sprawdzały się jako produkty impulsowe.

Produkty śniadaniowe to produkty codziennej potrzeby. A to właśnie mniejsze codzienne zakupy Polacy chętnie robią w sklepach w bliskim sąsiedztwie. Oznacza to, że nawet mały sklep, jeżeli ma odpowiedni asortyment pieczywa, nabiału, dobrych jakościowo wędlin - będzie mógł skutecznie konkurować z wielkimi sklepami i dyskontami. Jeśli będzie miał właściwy asortyment zbuduje  u swoich klientów lojalność i wzmocni nawyk codziennego robienia zakupów.

Piotr Kucharzyk

ABC Trade Marketing

Kategoria: 

Podobne artykuły

Kategoria produktów nabiałowych składa się z kilku kluczowych dla konsumentów podgrup. Dlatego powinny być one zawsze zarówno odpowiednio reprezentowane, jak i dobrze wyeksponowane. Nie jest to łatwa kategoria do zarządzania, ale bez wątpienia warto się nią zająć szczególnie uważnie, ponieważ to właśnie dla tej kategorii klienci codziennie przychodzą do sklepu.

Święta Wielkanocne to okres, w którym sklepy osiedlowe mogą i wręcz powinny nadrabiać zaległości w obrotach ze słabszych wcześniejszych miesięcy. W jaki sposób dobrze się do tego przygotować?

X