Co-packing – sztuka pakowania

Porady

Co-packing – sztuka pakowania

16 listopada 2021

Jednym z podstawowych zadań logistycznych jest zapakowanie produktu, tak by trafił do finalnego odbiorcy w odpowiedniej formie. Co-packing okazuje się wieloetapowym i często skomplikowanym procesem, dlatego usługa ta realizowana jest w ramach outsourcingu logistyki

Ze względu na różnorodność oferty rynkowej, logistyka w branży FMCG stanowi duże wyzwanie. Zadania nie ułatwiają także częste akcje promocyjne polegające na łączeniu dwóch artykułów oraz zmieniające się kształty i gabaryty opakowań. Popularną formą zwiększenia sprzedaży jest oferowanie zestawów komplementarnych. Często stosuje się ten zabieg w przypadku alkoholi, proponując np. wódkę z napojem gazowanym. Branża piwowarska idzie o krok dalej, tworząc w ramach kompletów promocyjnych wielopaki piw z dodatkowymi kuflami lub innymi gadżetami promocyjnymi. Podobne rozwiązania pojawiają się także przy kawach, gdzie dodaje się filiżanki, kubki lub ozdobne puszki.

Czym jest co-packing?

Najpopularniejsza definicja tego pojęcia odnosi się do kompleksowego pakowania i przepakowywania gotowych towarów. Proces obejmuje wiele etapów, w tym m.in.: przepakowywanie produktów z opakowań zbiorczych do jednostkowych, wymianę zniszczonych opakowań, konfekcjonowanie produktów, ich etykietowanie, tworzenie specjalnych zestawów promocyjnych oraz foliowanie paczek. Proces co-packing pozwala na stworzenie atrakcyjnych z perspektywy klientów grup produktów, dodawanie gratisów lub niewielkich upominków. Działanie tego typu może poprawić wizerunek firmy, zwiększyć jej rozpoznawalność oraz rozszerzyć ofertę handlową producenta lub dystrybutora.

Outsourcing logistyki

Ze względu na skomplikowany charakter operacji, rzadko który wytwórca decyduje się na inwestycję w kosztowny park maszynowy, zlecając co-packing zewnętrznym firmom logistycznym. Rozwiązanie takie znacznie obniża koszty, ponieważ pamiętać trzeba, że oprócz zakupu maszyn niezbędne byłoby także przeszkolenie pracowników, zatrudnienie nowych osób do obsługi oraz magazynowanie towaru w swoim obiekcie. Zlecając pakowanie zewnętrznemu przedsiębiorstwu ponosi się z kolei tylko koszty konkretnego zlecenia, oszczędzając na kosztach stałych.

Asortyment wymagający przepakowania, dostarczany jest przeważnie w zbiorczych opakowaniach, które nie nadają się do wysyłki i sprzedaży (np. z uwagi na brak polskich napisów lub chęć sprzedaży łączonej). Część przedsiębiorstw oferuje w ramach co-packingu również usługę projektowania opakowań, etykiet t i materiałów POS. Po ich wykonaniu następuje pakowanie towarów i przygotowanie ich do wysyłki do miejsca docelowej sprzedaży. Proces ten może okazać się w niektórych przypadkach bardziej skomplikowany – gdy w grę wchodzi projektowanie indywidualnych opakowań promocyjnych, foliowanie czy umieszczanie w kartonach broszur reklamowych. Specyfika pakowania żywności Artykuły spożywcze ze względu na różnorodność form wymagają szczególnego podejścia ze strony firm zajmujących się co-packingiem.

Inne standardy zachowywane są przy jajkach, artykułach puszkowanych, słodyczach, nabiale czy mrożonkach. Dotyczy to nie tylko używanych przy zleceniach maszyn, ale także m.in. temperatury na hali. Niezmienne pozostają natomiast wysokie standardy higieniczne, jakie muszą być zachowane na każdym etapie procesu. Coraz częściej producenci żywności decydują się na stosowanie opakowań „ready to sell”, z których można utworzyć standy.

Kompleksowa współpraca z zewnętrzną firmą logistyczną umożliwia sprawne projektowanie, wykonanie, pakowanie oraz wysyłkę do klienta. Skraca to czas potrzebny na wprowadzenie nowości lub kampanii. Branżą spożywczą rządzi także pewna sezonowość. Można przewidzieć wobec tego, że najwięcej zestawów promocyjnych będzie pojawiało się w okresie poprzedzającym święta Bożego Narodzenia lub Wielkanocy. Z kolei producenci piwa skupią się na miesiącach letnich, w których sprzedaż ich asortymentu jest największa.

autor: Patryk Łusiewicz

Przeczytaj także: Nawet e-commerce stawia na stacjonarne sklepy