Czy niezależni handlowcy nie ufają franczyzie?

Aktualności

Czy niezależni handlowcy nie ufają franczyzie?

20 grudnia 2019

  • #franczyza
  • #Nielsen

Tytułowe pytanie powinniśmy zadać sobie po lekturze wyników najnowszego badania TRM Nielsen. Z jednej strony mogą one cieszyć branżę, bo zaledwie 2% niezależnych handlowców przewiduje zamknięcie sklepu w najbliższych 5 latach. Z drugiej, muszą dać sporo do myślenia osobom decyzyjnym w sieciach franczyzowych – tylko 13% procent badanych rozważa dołączenia do franczyzy (w jakiejkolwiek formule). Wiarygodności badaniu dodaje fakt, że przeprowadziła je najbardziej znana pracownia badawcza na świecie, z której usług korzysta wiele podmiotów z branży FMCG, a błąd pomiaru wynosi tu maksymalnie 2 p.p.

Media niebranżowe jak mantrę powtarzają, że franczyza to jedyny ratunek dla małych sklepów, jednak handlowcy w zdecydowanej większości pragną być niezależni i mieć wpływ na to, co sprzedają w swoich placówkach – w końcu najlepiej znają potrzeby swoich klientów. Możliwe, że życie zweryfikuje ich dzisiejsze zapowiedzi i niektórzy z nich w pewnym momencie dołączą do franczyzy, ale na ten moment tego nie chcą.

Jak sieci franczyzowe mogą przekonać niezależnych handlowców do siebie? Kluczem powinna być rozmowa. Może warto bardziej indywidualnie podejść do ich potrzeb i zapytać, czego oczekują od franczyzy?