ZPPP Browary Polskie: Przez ostatnią dekadę rynek piw 0,0% urósł dziesięciokrotnie wolumenowo, osiągając 6,5 % w ca­łym rynku piwnym

ZPPP Browary Polskie: Przez ostatnią dekadę rynek piw 0,0% urósł dziesięciokrotnie wolumenowo, osiągając 6,5 % w ca­łym rynku piwnym

25 kwietnia 2025

Polska jest trzecim największym producentem piwa bezalkoholowego w Europie, a w 2024 r. ten segment odnotował w naszym kraju dwucyfrowy wzrost sprzedaży. Co napędza rozwój tej kategorii? Kto sięga po „zerówki”? Czy piwa 0,0 są przyszłością rynku piwowarskiego? Odpowiedź na te pytania znajduje się w najnowszym raporcie „Zerówki zmieniają rynek piwa. Rewolucja 0,0% trwa.”, wydanym przez Związek Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego Browary Polskie (ZPPP Browary Polskie).

– Jesteśmy świadkami prawdziwej rewolucji, zmiany postaw i zachowań Polaków wobec piwa alkoho­lowego. Piwo z procentami traci na popularności, a konsumenci masowo zaczynają pić piwa bezal­koholowe, których sprzedaż rośnie w tempie dwucyfrowym rocznie – tymi słowami rozpoczyna się raport o piwnych zerówkach. W 2024 roku polscy konsumenci kupowali ponad 1 mln butelek i puszek piwa 0,0% dziennie. Przez ostatnią dekadę rynek piw 0,0% urósł dziesięciokrotnie wolumenowo, osiągając 6,5 % w ca­łym rynku piwnym.

Raport „Zerówki zmieniają rynek piwa. Rewolucja 0,0% trwa.” dostarcza wiedzy na temat tej kategorii piwa, jej rozwoju w Polsce i na świecie, jak również jej znaczenia we wzmacnianiu trendu odchodzenia od alkoholu. Czego dowiadujemy się z raportu? Jakie są jego najważniejsze przesłania?

52 % Polek i Polaków uważa, że zerówki są dobrą alternatywą dla napojów alkoholowych. Sięgamy po nie w sytuacjach, kiedy procenty nie są wskazane, ale również ze względu na wybór zdrowego trybu życia.

– Piwa 0,0% są alternatywą dla tradycyjnych piw zawierających alkohol, bo konsumenci pijący alkohol zastępują go z własnego wyboru pro­duktami bezalkoholowymi lub zawierającymi jego śladowe ilości. Mamy więc efekt substytucji, który wspiera cele polityki zdrowotnej państwa. Jeśli efekt substytucji występuje na poziomie populacji, ogólne spożycie etanolu spada, a taki jest przecież cel strategii zdrowia publicznego. – podkreśla w raporcie Bartłomiej Morzycki, dyrektor generalny Związku Browary Polskie.

Spożycie piwa bezalkoholowego rośnie

Ogólne spożycie alkoholu w Polsce systematycznie spada – zarówno wśród dorosłych, jak i młodzieży. W latach 2019-2023 ten spadek wyniósł łącznie 8,7 %, a w przypadku piwa – 9,9 %. Ponadto, jak po­kazują badania młodzieży ESPAD z 2024 roku, odsetek niepełnoletnich pijących piwo zmniejszył się  o 8 p.p. w porównaniu do poprzedniej edycji badania z 2019 roku. W porównaniu z 1995 r. ten spadek wynosi 20 p.p.

Rezygnacja lub ograniczanie alkoholu nie jest więc czasową modą, a długotrwałym trendem. Branża piwowarska jest jego prekursorem, gdyż jako pierwsza zaczęła promować bezalkoholowe odpowiedniki swoich produktów. Intensywnie inwestuje w rozwój tej kategorii. Dotyczy to nie tylko dużych producentów, ale również browarów rzemieślniczych czy regionalnych.

Piwa bezalkoholowe przyszłością rynku piwowarskiego

Polska jest trzecim największym producentem piwa bezalkoholowego w Europie, gdzie ogółem wyprodukowano 22 mln hl zerówek w 2023 r. Wraz z Niemcami i Hiszpanią odpowiada za 68 % europejskiego wolumenu tych napojów. Co więcej, to właśnie zerówki są motorem rozwoju kategorii, a ich wolumen w Polsce wzrósł od 2018 r. o 250 %. To daje szanse branży piwowarskiej, która od lat boryka się ze spadkami sprzedaży.

– Wzrost sprzedaży piwa bezalkoholowego jest światłem w tunelu. Obecnie co piętnaste piwo spożywane w Unii Europejskiej jest piwem bezalkoholowym i jest to wynik, w który trudno byłoby uwierzyć jeszcze pięć czy dziesięć lat temu.” – przyznaje Julia Leferman, sekretarz generalna The Brewers of Europe.

Jak przewiduje Bartłomiej Morzycki, rynek piwa 0,0% w Polsce nadal będzie się szybko rozwijał i osiągnie dwucyfrowy udział w branży do końca dekady.

– Branża piwowarska inwestuje w rozwój kategorii piw bezalkoholowych z myślą o długoterminowych korzyściach – zarówno dla społeczeństwa, jak również dla samych browarów i ich łańcucha wartości. Piwa 0,0% są alternatywą dla piw tradycyjnych, dają konsumentom większy wybór i są szansą na powstrzymanie spadków sprzedaży – mówi Bartłomiej Morzycki.

Pełny raport do pobrania: POBIERZ RAPORT.

źródło: ZPPP Browary Polskie
oprac.: K. Walkowiak