Znamy laureatów nagrody Retailer of the Year 2019

Aktualności

Znamy laureatów nagrody Retailer of the Year 2019

19 czerwca 2020

  • #Retail Summit
  • #Retailer of the Year 2019

Sieć handlowa Carrefour zdobyła nagrodę główną „Retailer of the Year 2019 – Wybrany przez dostawców” oraz nagrodę w kategorii sieci multiformatowe. Wśród zwycięzców znalazły się również sieci: Topaz, Lidl, Żabka, GK Specjał wygrywając odpowiednio w kategoriach: supermarkety, dyskonty, sklepy małego formatu, hurtownicy i dystrybutorzy.

Nagroda „Retailer of the Year 2019 – Wybrany przez dostawców” organizowana przez European Conferences United wraz z firmą badawczą Nielsen jako partnerem merytorycznym, jest jedyną nagroda w branży handlu i dystrybucji przyznawana sieciom detalicznym i hurtowym przez ich partnerów handlowych na podstawie ankiety. Uczestniczący w badaniu dostawcy za najważniejsze uznali kolejno takie obszary jak: kontakty z zespołem, współpraca przy rozwoju biznesu, warunki handlowe, logistyka oraz wizerunek. Niezależnie od formatu sieci z jaką współpracują, dostawcy wskazali, że najważniejsze są dla nich kontakty z zespołem, wyjątek stanowią dyskonty, gdzie największe znaczenie ma dla nich logistyka.

Laureaci nagrody zostali ogłoszeni podczas webinaru pt. “Branża handlu i dystrybucji wobec COVID-19. Największe wyzwania szansą na rozwój w opinii zwycięzców konkursu Retailer of the Year”. W trakcie spotkania Karolina Zajdel – Pawlak, Dyrektor Zarządzająca Nielsen, nakreśliła aktualny obraz branży handlu i dystrybucji i związane z nim wyzwania:

– W marcu, gdy badaliśmy nastroje konsumenckie w czasie pandemii, aż 97% Polaków przyznało, że z różnym natężeniem (od silnego po umiarkowane), ale martwi się o siebie. Na bardzo silne natężenie obaw o swoje rodziny w związku z zagrożeniem koronawirusem, wskazywało wtedy aż 55% badanych, w Europie było to 47% – powiedziała Karolina Zajdel – Pawlak.

Z kolei te obawy przełożyły się na sposób robienia zakupów, ponieważ w efekcie kupowaliśmy rzadziej, ale większe ilości i za większe kwoty. W pierwszych tygodniach marca supermarkety i hipermarkety odnotowały odpowiednio 15% i 23% wzrosty wartości sprzedaży. Dziś wiemy, że finalnie jednak nie zmieniło to modelu misji zakupowej. Jak wynika z badania syndykatowego “Shopper shifts to a new normal”, realizowanego w maju br., czyli w okresie gdy zniesione były już obostrzenia handlowe, wciąż najpopularniejszą misją zakupową wskazywaną przez 45% Polaków są zakupy uzupełniające na najbliższe 2-3 dni. Rzeczywiście najbardziej wzrosły duże zakupy na dłuższy czas (33% wskazań), ale jednocześnie nie stały się najważniejszą misją zakupową. Oczywiście wzrost obu tych misji odbył się kosztem zakupów codziennych – te odnotowały spadek.

Uczestnicy webinaru: Christophe Rabatel, Prezes Zarządu Carrefour Polska, Jarosław Bieliński, Dyrektor Generalny sieci Topaz, Włodzimierz Wlaźlak, Prezes Lidl Polska, Adam Manikowski, Wiceprezes ds. Operacyjnych Żabka Polska oraz Krzysztof Tokarz, Prezes GK Specjał, podkreślali znaczenie nagrody przyznawanej przez dostawców i zwracali uwagę na rolę partnerskich relacji, nowych technologii i sprawnej logistyki w rozwijaniu sieci handlowych.