Z jakimi wyzwaniami borykają się polskie MŚP?

Aktualności

Z jakimi wyzwaniami borykają się polskie MŚP?

05 grudnia 2019

  • #sektor MŚP

68% średnich, 62% małych i 54% mikroprzedsiębiorstw dobrze lub bardzo dobrze ocenia rozwój swojej firmy. Mimo tego wiele obszarów działalności niepokoi przedsiębiorców, są to np. utrzymanie klientów (40%), czy zbyt duże koszty prowadzenia biznesu (39%) – wynika z badania Elavon Polska „MŚP Index 2019”.

Co w perspektywie najbliższych 12 miesięcy budzi największe obawy przedsiębiorców? Oprócz utrzymania klientów i zbyt dużych kosztów utrzymania biznesu, to (dla 34%) pozyskanie nowych kupujących i zdobycie ich zaufania. Dla firm uciążliwe są również stawki opodatkowania działalności (31%) oraz zmiany prawa (26%). W pierwszej dziesiątce największych obaw znalazł się także przepływ środków pieniężnych – martwią się o to szczególnie mikroprzedsiębiorcy (21%) oraz przedstawiciele małych firm (19%). Problematyczną kwestią jest także akceptacja płatności, co przyznało 14% średnich oraz 16% małych organizacji.

Badani zostali zapytani o to, jakie formy płatności oferują swoim klientom. Okazuje się, że w polskich małych i średnich przedsiębiorstwach najczęściej można płacić przelewem bankowym (92% i 93%) oraz gotówką (86% i 81%). Analogicznie, z tych opcji najchętniej korzystają również kupujący. Z kolei w mikrofirmach na pierwszym miejscu króluje gotówka (84%) i jest to również opcja transakcji najczęściej stosowana przez konsumentów. 51% przedsiębiorców przyznało, że w swojej firmie oferuje możliwość zapłaty kartą kredytową, a 48% kartą debetową. Za pomocą telefonu i aplikacji mobilnych rozliczymy się natomiast w 45% MŚP. 30% przedsiębiorców przyznało, że zdarzyły im się sytuacje, kiedy klient ograniczył wartość zakupów ze względu na brak preferowanej formy płatności lub nawet całkowicie z nich zrezygnował (29%) – wynika z badania „MŚP Index 2019” przeprowadzonego przez Elavon.

7 na 10 badanych stwierdziło, że płatności bezgotówkowe są szybkie i wygodne w użyciu oraz poprawiają konkurencyjność firmy. Niemal taki sam odsetek ankietowanych (69%) zadeklarował, że dzięki nim mogą lepiej kontrolować finanse oraz zwiększać liczbę klientów (68%). Z badania wynika także, że ponad połowa małych i średnich firm oraz 41% mikro planuje w najbliższym czasie wdrożyć w swoim punkcie dodatkowe formy transakcji.

Foto: Pixabay.com