Wyniki Grupy Eurocash za I kwartał 2014 r.

Aktualności

Wyniki Grupy Eurocash za I kwartał 2014 r.

13 maja 2014

Sprzedaż Grupy Eurocash w I kwartale 2014 r. wyniosła 3,72 mld zł, co oznacza spadek rok do roku o 3,7%. Spadek obrotów wynika głównie z zakończenia w ubiegłym roku współpracy z siecią Stokrotka oraz efektu przesunięcia świąt wielkanocnych na II kwartał 2014 r. (podczas gdy w 2013 r. Wielkanoc miała miejsce w I kwartale).

Grupa zanotowała natomiast wyraźny wzrost sprzedaży w formatach Eurocash Cash&Carry (+9,2% rok do roku), Delikatesy Centrum (+5,9% głównie dzięki nowym otwarciom) oraz KDWT (+9,2% m.in. w wyniku przejęć sfinalizowanych w 2013 r.).

Skonsolidowana marża brutto wzrosła w I kwartale 2014 r. o 1,02 pp do 10,2%, jednakże wzrost kosztów sprzedaży i przejściowo niższa efektywność logistyki w dawnej Grupie Dystrybucyjnej Tradis spowodowały spadek rentowności na poziomie marży EBITDA i netto.

EBITDA Grupy Eurocash w I kwartale 2014 r. wyniosła niespełna 41,6 mln zł (-17,2% rok do roku), zaś skonsolidowany zysk netto wyniósł 1,3 mln zł, wobec 11,3 mln zł w I kwartale 2013 r.

– Mimo solidnych wzrostów sprzedaży w Cash&Carry, Delikatesach Centrum oraz KDWT, łączna sprzedaż Grupy Eurocash w I kwartale 2014 r. była nieco niższa niż przed rokiem. To przede wszystkim efekt nałożenia się na siebie dwóch czynników. Pierwszym było zakończenie dostaw do sieci supermarketów Stokrotka w połowie ubiegłego roku – w samym I kwartale 2013 r. sprzedaż ta wyniosła około 195 mln zł. Drugim czynnikiem był tzw. efekt kalendarza, czyli fakt, że święta wielkanocne w tym roku miały miejsce w II kwartale, a nie w I kwartale, jak w ubiegłym roku. Efekt ten widać szczególnie w spadku sprzedaży like-for-like (dla stałej liczby placówek) w sieci Delikatesy Centrum o blisko 5-proc. Odczuli go także nasi główni konkurenci. Na to wszystko nałożyło się ponadto ogólne pogorszenie nastrojów konsumentów w rynku detalicznym – powiedział Jacek Owczarek, członek zarządu i dyrektor finansowy Eurocash.

– Pozytywnym sygnałem w Grupie Eurocash jest poprawa marży brutto na sprzedaży, która w I kwartale 2014 r. wyniosła 10,2%. Z drugiej strony wzrosły także koszty sprzedaży, a sieć logistyczna Eurocash Dystrybucja, czyli dawnej Grupy Dystrybucyjnej Tradis, bez sprzedaży dla Stokrotki charakteryzuje się niższą efektywnością. Dlatego intensywnie pracujemy nad dalszą integracją i restrukturyzacją dawnego Tradisu, w tym nad integracją systemów logistycznych Tradisu i Delikatesów Centrum, co powinno przełożyć się na poprawę wyników w tych formatach w kolejnych latach. Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, w tym roku planujemy także intensyfikację rozwoju organicznego, m.in. poprzez nowe otwarcia hurtowni Cash&Carry i sklepów Delikatesy Centrum. Podtrzymujemy nasze plany zakładające, że sieć Delikatesów Centrum powiększy się w 2014 r. o około 150 placówek – zapowiedział Jacek Owczarek.