Wielkanocne inspiracje w Twoim sklepie

Porady

Wielkanocne inspiracje w Twoim sklepie

07 marca 2016

W kalendarzu każdego sklepu znaleźć można dwa gorące okresy, kiedy właściciele muszą w szczególny sposób zadbać o ekspozycję towaru, wystrój oraz atmosferę. Mowa oczywiście o świętach Bożego Narodzenia oraz Wielkanocy. Okres świąteczny to idealna okazja dla osiedlowych sklepów na większe niż zazwyczaj przychody. Aby w pełni wykorzystać możliwości, które niesie ze sobą Wielkanoc, należy pamiętać o kilku kwestiach.

Przygotowania zaczynamy około 3‑4 tygodnie wcześniej. Chcąc wprowadzić do sklepu świąteczny nastrój, wybierzmy odpowiednią kolorystykę. Wielkanoc kojarzy się z wiosną i żywymi barwami – kolorami żółtym i zielonym. Innym nieodłącznym symbolem świąt są zajączki, kurczaczki i baranki. Warto zainwestować w tego typu ozdoby, aby klient mógł poczuć świąteczny klimat już od progu sklepu. Pamiętajmy jednak, że zbyt duża ilość elementów może spowodować „przesyt” i odstraszyć kupujących. W zależności od tego, jakim dysponujemy budżetem, możemy wykonać dekoracje samodzielnie lub zatrudnić profesjonalną firmę dekoracyjną. Punktem centralnym dla ozdób powinna być witryna, zaś jej uzupełnieniem – dodatki w sklepie, np. w postaci materiałów POS. W tym okresie popularnością cieszą się przede wszystkim stopery, przywieszki i promostandy. Małe sklepy osiedlowe z reguły dysponują niewielką przestrzenią, dlatego też w tym wypadku najlepiej sprawdzą się drobne materiały promocyjne. Na świąteczną atmosferę wpływ mają nie tylko dekoracje, ale również personel. Warto uczulić załogę, aby klientów witali uśmiechem, nie zapomnieli o złożeniu życzeń i szczególnie dbali o jakość obsługi. Mile widziane jest włączenie do stroju pracowników elementów kojarzących się ze świąteczną symboliką, np. identyfikatora z wielkanocnym motywem. Dobrym pomysłem jest również przygotowanie stoiska z poczęstunkiem. Tego typu promocja jest szczególnie skuteczna w przypadku produktów regionalnych. W okresie wielkanocnym warto postawić na promocję wędlin czy wypieków. Klienci, którzy mają okazję wypróbować dany produkt, są bardziej skłonni do jego zakupu. Warto również pomyśleć o zatrudnieniu hostessy na czas degustacji. Stoisko powinno być atrakcyjne wizualnie, najlepiej ze świąteczną grafiką. Jeśli zależy nam na skojarzeniu danej marki właśnie ze świątecznymi akcentami, należy umieścić jej logo w pobliżu któregoś z wielkanocnych symboli. Niezwykle istotną kwestią jest dobór i ułożenie asortymentu. Dysponując ograniczoną powierzchnią, może pojawić się konieczność zmniejszenia ilości niektórych towarów na rzecz innych, bardziej „chodliwych”. Co kupujemy w okresie wielkanocnym? Przede wszystkim jajka, mięsa, wędliny, majonez, słodycze, warzywa i owoce. Z racji zwiększonego popytu na tradycyjne potrawy, sklepy muszą pamiętać o poszerzeniu asortymentu np. bakalii, przypraw i produktów podstawowych (mąki, pieczywa, itp.). Biorąc pod uwagę fakt, że wielu klientów nie ma czasu na samodzielne przygotowywanie świątecznych przysmaków, w ofercie sklepów powinny znaleźć się również gotowe dania oraz półprodukty, które nie będą wymagać długotrwałego przygotowania. Asortyment, który sprzedaje się w największych ilościach można umieścić na dodatkowych ekspozytorach, najlepiej w towarzystwie produktów komplementarnych (np. mąka razem z proszkiem do pieczenia, olejkami zapachowymi czy ozdobami do wypieków). Klienci, podejmując decyzje zakupowe, zwracają również uwagę na promocje. Właściciele sklepów powinni zadbać o przygotowanie ciekawego mixu promocyjnego, który zachęci do zapoznania się z ofertą i finalnie – do zakupu. Jakie są najlepsze formy zachęty do zakupów w okresie wielkanocnym? Przede wszystkim atrakcyjne promocje cenowe. To właśnie obniżki zwracają największą uwagę klientów, ale również rabaty (np. za zakupy powyżej określonej kwoty). Warto także oferować część produktów, szczególnie tych sprzedających się najlepiej, w większych opakowaniach lub wielopakach. Dobrym pomysłem jest również wręczanie drobnych upominków do zakupów powyżej ustalonej wartości. Mogą to być np. cukrowe baranki czy czekoladowe jajka. Pamiętajmy, że w okresie świątecznym na sprzedaż określonego asortymentu wpływają także emitowane bloki reklamowe. Największą popularnością cieszą się markowe produkty, warto więc zadbać o rozszerzenie ich ekspozycji w naszym sklepie. Podsumowując, Wielkanoc to czas wzmożonej pracy, ale równocześnie większych zysków. Jeśli zależy nam na jak najbardziej efektywnym wykorzystaniu potencjału, jaki niosą ze sobą święta, należy zawczasu zaplanować działania, które zamierzamy podjąć.

Katarzyna Anders

Menedżer Działu Marketingu w PMT Marketing System (Upright Group)