O przygotowaniach sklepu do Świąt Wielkanocnych mówi Katarzyna Anders, Menedżer Działu Marketingu w PMT Marketing System (Upright Group).
Wielkanoc, zaraz po Bożym Narodzeniu, jest najgorętszym okresem w handlu detalicznym, podczas którego sklepy mogą liczyć na zwiększenie obrotów sprzedaży nawet o kilkanaście procent. Po dłuższej przerwie od bożonarodzeniowego i karnawałowego „szaleństwa”, konsumenci tęsknią za wyrazistym smakiem i zapachem tradycyjnych potraw i są bardziej skłonni do zakupów. Okres przedświąteczny stanowi dla sprzedawców także okazję do wykorzystania oryginalnych materiałów POS i przygotowania dla swoich klientów oferty specjalnej. Nie potrzeba dużych nakładów finansowych, aby stworzyć przyjemny, wielkanocny nastrój w placówce handlowej.
Projektując świąteczny wystrój sklepu warto postawić na optymistyczne, wiosenne kolory i tradycyjne, a czasami również ciekawe – nowe rozwiązania. Doskonale sprawdzą się barwy jasnej żółci i zieleni, które kojarzą się nie tylko z Wielkanocą, ale też z nadchodzącą wiosną i budzącą się do życia przyrodą. Wybierając dekorację, warto postawić na tradycyjne wielkanocne motywy – kurczaczki, zajączki, baranki, itp. Ozdoby mogą mieć charakter np. tematycznej cenówki czy drobnych POS-ów przypółkowych, stanowiąc subtelny element dekoracji sklepu.
Wielkanocny asortyment powinien pojawić się z odpowiednim wyprzedzeniem czasowym (3‑4 tygodnie) przed wzmożonym okresem zakupowym. Pozwoli to klientom stopniowo przyzwyczaić się do oferty i w miarę potrzeby zaopatrywać się w niezbędne produkty. Warto wygospodarować trochę miejsca na zaaranżowanie specjalnej strefy świątecznej. Powinna ona być zlokalizowana w centralnej części sklepu bądź przy strefie kasowej.
Przykuwający wzrok ekspozytor będzie doskonałym narzędziem promocyjnym. Trzeba jednak pamiętać o tym, by stojaki i regały nie ograniczały swobody kupującego. Klient, który poczuje się niekomfortowo, może już więcej nie wrócić do naszego sklepu.
Ważne jest, aby konsument miał świadomość, że w danym sklepie może liczyć na duży wybór artykułów. W tym celu należy zadbać, aby na półkach nie brakowało popularnych towarów „wielkanocnych”. Będą to przede wszystkim produkty spożywcze potrzebne do przygotowania tradycyjnych potraw, takie jak jajka, warzywa surowe i konserwowe, majonez, mięsa, czy artykuły do pieczenia.
Wiosna to także czas generalnych porządków, więc jeśli przestrzeń sklepu na to pozwala, warto zadbać o stoisko ze środkami czystości. Należy przy tym pamiętać o zasadzie cross-merchandisingu, czyli odpowiedniego układania obok siebie produktów, które się uzupełniają. Proszki do pieczenia powinny znaleźć się obok mąki, drożdży, aromatów, dekoracji do ciast, a słoiki z chrzanem i musztardą – w sąsiedztwie paczkowanych wędlin i mięs.
W okresie wielkanocnym świetnie sprawdzą się degustacje produktów. Warto rozpocząć współpracę z regionalnymi producentami tradycyjnych wyrobów spożywczych i zorganizować kącik, gdzie klienci będą mogli spróbować lokalnych specjałów (wędlin, serów, czy wypieków). Taka forma promocji silnie oddziałuje na zmysły klienta (przede wszystkim węch i smak), co przekłada się na większą skłonność do zakupów.
Oprócz dbałości o wystrój i zaopatrzenie sklepu, nie można zapomnieć także o odpowiedniej obsłudze. Okres przedświąteczny jest czasem intensywnej pracy dla wszystkich pracowników sklepu. Warto rozważyć tymczasowe zatrudnienie dodatkowej osoby do pomocy (np. przy wykładaniu towarów, pracy na stanowisku kasowym). Wszystkie działania należy zaplanować z wyprzedzeniem, aby mieć pewność, że w tych najważniejszych dniach nic nas nie zaskoczy.