Z okazji Dnia Czekolady, obchodzonego 12 kwietnia, firma Wedel przyjrzała się zwyczajom zakupowym Polek i Polaków w kategorii produktów czekoladowych. Obserwacje ekspertów dowodzą, że choć słodkie przyjemności łączą pokolenia, to nawyki zakupowe różnią się w zależności od wieku, stylu życia oraz podejścia do wydatków. Kto wybiera spontaniczne zakupy i nowości, a kto chętniej sięga po ulubione klasyki?
Młodsze pokolenia królują w impulsywnych zakupach
Jak wynika z badania zrealizowanego przez IQS na zlecenie firmy Wedel[1] małe, codzienne sprawunki są najczęstszą okazją do nabywania słodkich przekąsek. Impulsywność przy wyborze czekoladowych produktów jest szczególnie charakterystyczna dla konsumentów do 31 r.ż. Co ciekawe, spontaniczne zakupy w tej grupie wiekowej pojawiają się niezależnie od kategorii słodyczy.
Wśród najmłodszych konsumentów największą popularnością cieszą się batony i wafle, jednak wraz z wiekiem spada odsetek sięgających po te produkty, zwłaszcza w przypadku częstotliwości spożycia (min. raz w tygodniu). Zupełnie odwrotnie sytuacja wygląda w przypadku chałwy, której spożycie rośnie wraz z wiekiem. Wśród najmłodszych konsumentów (grupa wiekowa 16 – 31) 28 proc. przyznaje, że sięga po ten smakołyk, natomiast w grupie powyżej 65 r.ż. odsetek ten wzrasta do 44 proc. Z kolei osoby w wieku 45-65 lat najczęściej deklarują spożywanie ciastek i wafelków.
– Wyniki naszego badania dają jasny sygnał – klasyczny produkt czekoladowy, jakim jest czekolada w tabliczkach, cieszy się największym uznaniem wśród dojrzałych konsumentów. Aż trzy czwarte osób w wieku powyżej 45 lat przyznało, że spożywają ten rodzaj słodkiej przekąski. Czy młodsi nie jedzą czekolady w tabliczkach? Jedzą, ale zdecydowanie preferują czekoladę mleczną. Dlatego też regularnie wprowadzamy na rynek nowości smakowe, które odpowiadają na potrzeby konsumentów zarówno starszych, jak i młodszych. Przykładem są nasze nowości tj. – linia czekolad Nadzianych z czekoladowym nadzieniem czy czekolady powstałe we współpracy z marką Tymbark – mówi Katarzyna Kowalczyk, Kierowniczka Marketingu w firmie Wedel.
Cztery typy konsumentów czekoladowych słodyczy
Badanie firmy Wedel wskazało również ciekawe różnice w postawach zakupowych Polek i Polaków związanych z czekoladowymi przekąskami. Aż 30 proc. konsumentów to tzw. smart shopperzy, którzy stawiają na oszczędności – wybierają tańsze produkty (także te marek własnych), śledzą promocje i korzystają z aplikacji zakupowych. Z kolei 22 proc. badanych, ceniących sobie markę i stojącą za nią jakość, jest gotowych zapłacić więcej za produkty zdrowe, naturalne, często od lokalnych dostawców.
– Dla firmy Wedel, której tradycja sięga ponad 170 lat, kluczowe jest zrozumienie różnic pomiędzy poszczególnymi grupami kupujących. W naszej ofercie znajdują się zarówno klasyczne Baryłki, które cieszą się uznaniem dojrzałych konsumentów i konsumentek, jak i funkcjonalne produkty, takie jak np. batony w linii magnezowej czy czekolady w wersjach limitowanych, które przyciągają osoby otwarte na nowe doświadczenia, poszukujące efektu zaskoczenia również niestandardowymi połączeniami smakowymi – dodaje Kowalczyk.
Jedna czwarta Polek i Polaków poszukuje nowości, chętnie eksperymentując z nowymi smakami, formami i będąc skłonnymi zapłacić więcej za produkty w bardziej zrównoważonych środowiskowo opakowaniach. Z drugiej strony, 23 proc. konsumentów oczekuje stabilności – preferują sprawdzone sklepy oraz produkty, które dobrze znają i wybierają od lat.
Niezależnie od podejścia do zakupów, silna pozycja marki E.Wedel na rynku pokazuje, że czekoladowe tradycje i zaufanie konsumentów odgrywają kluczową rolę w ich wyborach. Według danych pracowni Kantar, w kategorii słodyczy czekoladowych, 50 proc. konsumentów wymienia markę E.Wedel jako pierwszą, która przychodzi im do głowy, 83 proc. rozpoznaje ją spontanicznie, a 100 proc. wskazało na nią w przypadku świadomości wspomaganej.
Tak wysoka rozpoznawalność to efekt długoletniej obecności i aktywności firmy na rynku czekoladowym, jej zrozumienia potrzeb różnych grup konsumentów oraz konsekwentnego rozwoju portfolio produktów, łączącego tradycję z nowoczesnością. W ofercie Wedla każdy miłośnik słodkości znajdzie coś dla siebie – zarówno wśród słodyczy, jak i poprzez unikalne doświadczenia, takie jak wizyta w Pijalni Czekolady czy zwiedzanie muzeum Fabryka Czekolady E.Wedel. Potwierdzeniem strategicznego podejścia są prognozy ekspertów firmy Wedel zawarte w IV edycji raportu „Światowy i polski rynek słodyczy czekoladowych”, które przewidują wzrost wartości kategorii o ponad 54% do 2029 roku, wskazując na jej dynamiczny rozwój.
O firmie Wedel: Wedel od 1851 roku dostarcza konsumentom przyjemność płynącą z intensywnego i głębokiego smaku czekolady i jest podziwiany za kunszt tworzenia produktów najwyższej jakości. W wedlowskim portfolio znajdują się m.in. takie słodycze jak Ptasie Mleczko®, Mieszanka Wedlowska, czekolady, ciastka, wafle, praliny, batony oraz Torcik Wedlowski. Aby konsumenci mogli od środka poznać tajniki powstawania tych kultowych produktów, Wedel stworzył dla nich jedyne takie w Europie, multisensoryczne muzeum czekolady – Fabryka Czekolady E.Wedel, której otwarcie nastąpiło 4 września 2024 roku. W Wedlu zatrudnionych jest obecnie blisko 1300 osób (wliczając pracowników sprzedaży terenowej). Misja Wedla: „Zmieniamy się nieustannie, by budzić radość w nas i w naszych klientach” odzwierciedla filozofię działania, która zakłada odpowiadanie na wyzwania współczesnego świata jako odpowiedzialny producent, pracodawca, sąsiad i partner. Więcej informacji o firmie można znaleźć na stronach: wedel.pl, wedel.prowly.com, LinkedIn (lotte-wedel) oraz na Instagramie i Facebooku.
[1] Źródło: IQS, Badanie szerokiego rynku przekąsek dla Wedel, reprezentatywna grupa Polaków w wieku 16+, 2024.