Uznana marka świadectwem jakości produktu

Strefa detalisty

Uznana marka świadectwem jakości produktu

24 marca 2014

19 marca br. „Poradnik Handlowca” w ramach comiesięcznych bezpłatnych szkoleń pt. „Jak radzić sobie z konkurencją oraz efektywnie zarządzać asortymentem”, które odbywają się w całej Polsce, odwiedził Włocławek. Spotkanie odbyło się w Sali Urzędu Miasta. Celem szkolenia było przedstawienie m.in. wymiernych korzyści, jakie daje dobrze zorganizowana półka sklepowa.

Gości w imieniu Andrzeja Pałuckiego, prezydenta Włocławka przywitała Alicja Dworzańska, Dyrektor Wydziału Rozwoju Miasta. – Pomimo, że liczba mieszkańców Włocławka od 2007 r. zmniejszyła się o 1,8%, nadal problemem kluczowym dla miasta jest wysokie bezrobocie. W końcu 2011 r. działalność prowadziło we Włocławku 11 765 podmiotów gospodarczych. Jednak Niezmiennie widoczna jest znacząca przewaga ilościowa Przedsiębiorstw sektora prywatnego (97,5% Wszystkich przedsiębiorstw w 2011 r.) nad publicznym. W sektorze usług w mieście przeważa handel (57,4% w 2011 r.) – mówiła Alicja Dworzańska z UM we Włocławku. Prowadzący szkolenie Zbyszko Zalewski, Dyrektor Organizacyjno-Administracyjny „Poradnika Handlowca” podkreślał, że trzeba pamiętać o tym, iż dobór asortymentu jest ściśle związany z preferencjami zakupowymi klientów.

– Ważne jest zatem nie tylko to, jakie produkty sklep ma do zaoferowania, lecz również to, w jakich cenach detalista je posiada. Przykładowo w asortymencie nabiałowym coraz szybciej zmieniają się trendy. Klienci chętnie sięgają po produkty o obniżonej zawartości tłuszczu, jak sery i jogurty typu light oraz ekologiczne. Najczęstsze błędy w doborze asortymentu nabiałowego, jakie popełniają handlowcy to zbyt rozbudowana kategoria produktów innowacyjnych, która powoduje brak miejsca ekspozycyjnego na produkty podstawowe. Nieufność budzi również asortyment zbyt drogi lub zbyt tani, czego konsekwencją jest utrata klientów, także asortyment zbyt ograniczony rodzajowo – informował Zbyszko Zalewski.

Z kolei Adam Balcerak, Regionalny Przedstawiciel Handlowy ds. Kluczowych Klientów Hurtowych firmy Storck pogłębił temat, zwracając zwłaszcza uwagę na produkty słodyczowe, które są jedną z kluczowych grup produktów w sklepie osiedlowym.

– Asortyment sklepu nie może przytłaczać klienta. Trzeba pamiętać, że poza szerokim wachlarzem wyboru konsument powinien mieć także ułatwioną decyzję zakupową. Duże znaczenie odgrywa tu marka, a znaczenie marki stale wzrasta, co jest następstwem coraz większej konkurencji na rynku. A mnogość ofert powoduje, że łatwiej zapamiętać nazwę marki niż cechy poszukiwanego produktu. Towar markowy to towar po prostu wiarygodny – powiedział Adam Balcerak.

Anna Wiśniewska-Rogowska, która prowadzi sklep wielobranżowy we Włocławku stwierdziła, że znaczącą rolę podczas zakupów odgrywają również przyzwyczajenia klientów.

– Klienci wybierają produkty markowe, ponieważ je lubią oraz mają do nich zaufanie. Innym motywem decydującym o zakupie towarów markowych jest przekonanie o ich dłuższej trwałości. Poza tym klienci mogą mieć pewność, że taki produkt jest na odpowiednim poziomie jakościowym i że mogą się spodziewać podobnej jakości, gdy powtórzą zakup tej samej marki. W moim sklepie oferuję przede wszystkim takie produkty – mówiła pani Anna.

Zgromadzeni w sali konferencyjnej przy ul. Zielony Rynek handlowcy pomimo, że do Świąt Wielkanocnych zostało jeszcze trochę czasu, zapoznali się także ze świąteczną ekspozycją firmy Storck. Po zakończeniu szkolenia uczestniczący w nim handlowcy z Włocławka i okolic otrzymali potwierdzenia w postaci specjalnych certyfikatów oraz słodkie upominki od firmy Storck. Wsparcia w cateringu udzieliła Polska Sieć Handlowa „Lewiatan”.