Umowy cywilnoprawne zawierane z własnym pracownikiem

Prawo

Umowy cywilnoprawne zawierane z własnym pracownikiem

Umowa cywilnoprawna zawarta z własnym pracownikiem rodzi pełny obowiązek ubezpieczeń społecznych od przychodów osiąganych na jej podstawie. Należy jednak zwrócić szczególną uwagę na to, by umowa ta nie wypełniała znamion charakterystycznych dla stosunku pracy. Jeżeli tak się stanie, to w drodze postępowania sądowego może zostać uznane, że zawarto drugą umowę o pracę. W przypadku zlecenia lub umowy o dzieło zawieranych z osobą, którą już zatrudniamy na podstawie stosunku pracy, należy pamiętać o jeszcze jednej bardzo ważnej zasadzie: umowa ta nie może stanowić kontynuacji wykonywania tych czynności, które pracownik wykonuje w ramach stosunku pracy. Jeśli tak się stanie, może zostać uznana za omijanie m.in. przepisów o czasie pracy, co może skutkować koniecznością wypłaty za jej wykonywanie dodatkowego wynagrodzenia za pracę w godzinach nadliczbowych.

Foto: Pixabay