Specjalnie dla “PH” Adam Manikowski, Żabka Polska: Potencjał rynku convenience nadal wygląda bardzo obiecująco

Franczyza

Specjalnie dla “PH” Adam Manikowski, Żabka Polska: Potencjał rynku convenience nadal wygląda bardzo obiecująco

Rozmowa z Adamem Manikowskim, Wiceprezesem Zarządu Grupy Żabka, Dyrektorem Zarządzającym Żabka Polska. W wywiadzie poruszamy m.in. temat modelu franczyzowego sieci, a także wejścia Żabki na giełdę.

Klaudia Walkowiak: Dzisiaj mierzymy się z wysoką inflacją, trwającą wojną w Ukrainie i wieloma innymi czynnikami makroekonomicznymi. Jak ocenia Pan potencjał sektora convenience?

Adam Manikowski: Rzeczywiście, ostatnie lata nie należą do najłatwiejszych dla całego rynku, choć handel, szczególnie w modelu franczyzowym, okazał się być jedną ze stabilniejszych gałęzi gospodarki. Pandemia Covid-19 zmieniła podejście do biznesu i sposobu zarządzania nim. Okazało się, że elastyczność i szybkość w dokonywaniu zmian, np. w asortymencie, mocno wpływa na bieżące wyniki sprzedaży. Dzięki temu wspólnie z franczyzobiorcami mogliśmy zapewnić stabilne warunki prowadzenia biznesu i nadal się rozwijać, co dla innych było bardzo trudne, a nawet w niektórych przypadkach niemożliwe. Nadal mierzymy się z wieloma wyzwaniami. Wojna w Ukrainie miała wpływ na rynek ogólnoeuropejski, mierzymy się z inflacją czy wysokimi cenami energii. Niewątpliwie to duże wyzwanie dla menadżerów i test dla wielu firm, które dotąd funkcjonowały w bardzo sprzyjającym otoczeniu gospodarczym.

Z dumą mogę powiedzieć, że w Żabce dzięki zaangażowaniu naszych pracowników i franczyzobiorców, dobrej współpracy i znajomości rynku, potrzeb klientów oraz trendów, możemy z sukcesem wychodzić naprzeciw tym wyzwaniom i poszukiwać nowych dróg rozwoju. Przykładem takiego kierunku są nasze nowe formaty sklepów, takie jak placówki sezonowe nad morzem i jeziorami, sklepy na stacjach benzynowych czy mobilne sklepy na eventach oraz koncertach. Pod koniec roku zaprezentowaliśmy kolejny format sklepu na autostradzie A2. Klienci oczekują od nas bliskości i gotowych rozwiązań, dlatego potencjał rynku convenience nadal wygląda bardzo obiecująco i widzimy jeszcze wiele możliwości do rozwoju.

Czy zwiększa się zainteresowanie modelem franczyzowym, także wśród osób prowadzących niezależne placówki handlowe?

Oferta franczyzowa Żabki jest najbardziej stabilną i dostępną franczyzą na rynku, co w obliczu wyzwań, o których rozmawialiśmy przed momentem, jest szczególnie ważne dla dzisiejszych przedsiębiorców. Widzimy, że marka Żabka przyciąga nowych franczyzobiorców, a nasza idea franczyzocentryczności oraz szereg inicjatyw skupionych wokół franczyzobiorcy i wsparciu go w prowadzeniu biznesu, przynoszą bardzo dobre efekty. Osoby dołączające do naszej sieci podkreślają unikatowe rozwiązania, które oferowane są tylko w Żabce jak np. aplikacja Cyberstore, ale również doceniają nasze zaangażowanie w budowanie standardów na rynku; przypomnę, że jesteśmy jednym z pierwszych sygnatariuszy Kodeksu Dobrych Praktyk dla Rynku Franczyzy. Jedną z kluczowych inicjatyw, jakie wdrożyliśmy wspólnie z TUW PZU, by dbać o bezpieczeństwo osób prowadzących biznes, było zbiorowe ubezpieczenie od ryzyk związanych z działalnością gospodarczą „Polisa na biznes”. Obecnie współpracuje z nami już ponad 7800 niezależnych przedsiębiorców, którzy zarządzają ponad 9000 sklepów w całym kraju. Wśród nich są także obywatele Ukrainy, którzy uciekając przed wojną, podjęli decyzję o osiedleniu się w Polsce i założeniu tutaj własnej firmy. Coraz większa grupa przedsiębiorców jest zainteresowana prowadzeniem własnego biznesu w mniejszych miejscowościach, gdzie również prowadzimy dynamiczną ekspansję.

Jednym z rozwiązań, jakie oferujecie Państwo franczyzobiorcom, jest również program certyfikacji. Czym jest ten realizowany wspólnie z Wydziałem Zarządzania Politechniki Warszawskiej program i co było głównym motywatorem tego przedsięwzięcia?

Rozwój lokalnej przedsiębiorczości jest dla nas ważny, dlatego systematycznie kształcimy naszych franczyzobiorców i motywujemy ich do udziału w kompleksowych programach szkoleniowych oferowanych przez Żabkę, jak i naszych partnerów. „Projekt Strategicznej Edukacji”, przygotowany we współpracy z Wydziałem Zarządzania Politechniki Warszawskiej oraz ekspertami rynku franczyzy, umożliwia przedsiębiorcom prowadzącym Żabki podnieść kompetencje menadżerskie, a w rezultacie osiągać lepsze wyniki na lokalnym rynku. Doskonalenie siebie i narzędzi pracy pod okiem ekspertów to ważny element rozwoju biznesowego dla naszych franczyzobiorców, umożliwiający podejmowanie lepszych decyzji i zwiększanie świadomości rynkowej.

Inwestujecie nie tylko w nowe lokalizacje, ale także w nowe formaty. Pod koniec 2022 r. otworzyliście Państwo jubileuszowe placówki o numerach 9000 i 9001 na autostradzie A2. W ubiegłym roku powstała także pierwsza Żabka Nano w akademiku oraz w Niemczech. Czy planujecie Państwo kolejne otwarcia w niestandardowych miejscach, a także ekspansję sieci poza granicami kraju?

Aktualnie koncentrujemy się na rozwoju naszej sieci w Polsce i obecnie mamy już ponad 9000 sklepów. Mocno inwestujemy w innowacyjność każdego z formatów, dokonując jednocześnie zmian wewnątrz istniejących już placówek, np. w strefie gastronomicznej. Elastyczność formatu pozwala nam otwierać sklepy w lokalizacjach dotychczas trudno dla nas dostępnych, jak np. autostrada. Naszą misją jest upraszczanie życia klientom i oferowanie im wygodnych, kompleksowych rozwiązań. Dlatego w ramach Grupy tworzymy jeden ekosystem rozwiązań modern convenience. Obecnie mamy 50 placówek Żabka Nano w całym kraju, pilotujemy placówkę w Niemczech, ale cały czas pokazujemy tę technologię w różnych branżach. Dodam, że Żabka Nano miała swój debiut również na konferencji NRF Retail’s Big Show w Nowym Jorku, gdzie spotkała się z ogromnym zainteresowaniem uczestników.

Czy Żabka Polska zalicza ubiegły rok do udanych? Jakie mają Państwo plany na 2023?

Trudno mówić o roku w perspektywie udanego bądź nie w obliczu wojny za naszą wschodnią granicą. Kiedy tylko dowiedzieliśmy się o wojnie już w niespełna 12 godzin od jej wybuchu zrealizowaliśmy pierwsze działania pomocowe. W pomoc była zaangażowana cała nasza firma, setki naszych franczyzobiorców z własnej inicjatywy jeździło na granicę, by pomagać potrzebującym. Zorganizowaliśmy kilkadziesiąt transportów i ponad 525 ton produktów i środków higienicznych dla ludności ukraińskiej. Z tej perspektywy był to bardzo trudny rok, ale i pokazujący prawdziwą, ludzką solidarność. W ramach rozwoju naszego biznesu utrzymaliśmy tempo ponad 1000 otwarć rocznie, co wobec niesprzyjających warunków było wyzwaniem. Warto podkreślić, że w jednym roku otworzyliśmy aż dwa tysięczniki, czyli sklep 8000 i 9000, co w skali światowej zdarza się bardzo rzadko. Zmieniliśmy również pozycjonowanie Żabki i w wyniku analiz, pokazujących jak ważny jest dla współczesnych klientów czas wolny, w nowej kampanii pokazaliśmy jak dzięki bliskości naszych sklepów, dopasowanym produktom oraz wygodnym zakupom pomagamy i „zdejmujemy z głowy” naszych klientów codzienne problemy.

Rozwijaliśmy również nasz innowacyjny projekt Eko Smart Żabki, łączącej zaawansowaną technologię pomagającą zarządzać sklepem z rozwiązaniami prośrodowiskowymi. Unikatowe placówki stanęły w Poznaniu oraz Łodzi, gdzie wspólnie z naszymi partnerami zastosowaliśmy wiele niestandardowych technologii, jak np. perowskity, dzięki którym możemy testować, jakie rozwiązania możemy skalować i szeroko wprowadzać w Żabkach. To także realizacja naszej strategii odpowiedzialności, w której jednym z kluczowych elementów jest troska o środowisko naturalne. W 2023 roku będziemy kontynuować rozwój naszej sieci, dostosowywać ofertę do potrzeb i oczekiwań klientów, kontynuować dobrą współpracę z naszymi partnerami biznesowymi oraz nadal inwestować w innowacje, które podniosą poziom satysfakcji współpracujących z naszą siecią przedsiębiorców. To dla nas rok jubileuszowy, Żabka w październiku będzie obchodzić swoje 25-lecie. Liczymy, że otworzymy w tym roku sklep nr 10 000, ale i zwiększymy jakość naszych dostaw, dzięki zautomatyzowanemu Centrum Logistycznemu k. Radzymina, które otworzymy w połowie roku. Na klientów z kolei czekają kolejne zaskoczenia oraz nowości produktowe i usługowe, których nie znajdą nigdzie indziej.

W mediach pojawiły się informacje odnośnie wejścia Żabki na giełdę. Czy już Państwo podjęliście jakieś kroki w tym kierunku? Czy może Pan zdradzić szczegóły?

Od 2017 roku głównym inwestorem Żabki jest fundusz CVC Capital Partners. Z uwagi na model funkcjonowania funduszy private equity oczywistym jest, że to inwestycja określona w czasie i może nastąpić zmiana właścicielska. Ale moment i sposób wyjścia z inwestycji pozostają w gestii właściciela, dlatego jako Grupa Żabka skupiamy się na konsekwentnej realizacji strategii rozwoju