Spadek ufności konsumentów w lipcu

Aktualności

Spadek ufności konsumentów w lipcu

Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej, opisujący aktualne tendencje konsumpcji indywidualnej, okazał się niższy o 0,9 p. proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie 5,2. W porównaniu do lipca 2017 r. obecna jego wartość jest wyższa o 1,2 p. proc. – podał Główny Urząd Statystyczny.

Wśród składowych wskaźnika, wartości niższe niż przed miesiącem odnotowano przede wszystkim dla ocen obecnej możliwości dokonywania ważnych zakupów oraz przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (spadki odpowiednio o 3,9 i 2,6 p. proc.). Poprawę ocen odnotowano w przypadku dwóch składowych, przy czym większy wzrost (o 1,6 p. proc.) wystąpił w przypadku oceny obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego.

Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej, opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, spadł natomiast o 1,6 p. proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie 2,4. Wskaźnik osiągnął wartość o 1,1 p. proc. wyższą niż w analogicznym miesiącu 2017 r.

Na spadek wartości wskaźnika wpłynęły głównie pogarszające się oceny możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy oraz przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (spadki odpowiednio o 4,2 i 2,6 p. proc.). Nieznaczną poprawę odnotowano jedynie dla oceny przyszłego poziomu bezrobocia.