Słodycze na specjalne okazje

Aktualności

Słodycze na specjalne okazje

04 lutego 2020

  • #Bombonierka
  • #CMR
  • #Czekolada
  • #praliny
  • #rynek słodyczy
  • #słodycze

Czekolady i praliny to produkty, które w okresie jesienno-zimowym pojawiają się na paragonach w sklepach małoformatowych częściej niż latem. Dzieje się tak nie tylko dlatego, że w chłodne dni rośnie apetyt na słodkości, ale także za sprawą kilku ważnych zimowych świąt – zauważają eksperci CMR.

Najwięcej pralin i czekolad sprzedaje się w grudniu, ale bardzo ważnymi dniami dla tych kategorii są również Dzień Babci oraz Dzień Dziadka, a także Walentynki i Dzień Kobiet. W tygodniach, w których wypadają dwa ostatnie święta, liczba paragonów z różnego rodzaju pralinami jest ponad dwa razy wyższa niż w pozostałych tygodniach, a wartość ich sprzedaży rośnie nawet trzykrotnie. Wyraźne wzrosty sprzedaży widoczne są również w kategorii tabliczek czekoladowych.

Klient poszukujący słodkiego prezentu na szczególną okazję jest w stanie znaleźć coś odpowiedniego niemal w każdym sklepie małoformatowym. Wybór tego rodzaju produktów jest dość szeroki, bo średnio na półce w sklepie małoformatowym można znaleźć około 10 wariantów pralin i ponad 20 rodzajów tabliczek czekoladowych. W tygodniach poprzedzających najważniejsze święta asortyment jest często nieco szerszy, ponieważ w ofercie obok całorocznych pewniaków pojawiają się dodatkowo produkty nawiązujące nazwą lub opakowaniem do charakteru uroczystości lub relacji z bliską osobą.

Jak pokazują dane CMR, wzrost liczby transakcji z czekoladami i pralinami widać zwykle już dzień przed szczególną okazją, ale szczyt sprzedaży przypada zawsze na sam dzień świąteczny. W 2019 r. praliny zarówno w Walentynki, jak i w Dniu Kobiet praliny kupował co trzydziesty klient odwiedzający sklep małoformatowy do 300 mkw., przy czym 14 lutego sprzedaż tej kategorii skoncentrowana była w godzinach popołudniowych (1/3 transakcji miała miejsce między godziną 15.00 a 18.00), to 8 marca spora część klientów kupiła czekoladki w drodze do szkoły lub pracy (co 8. transakcja miała miejsce między 7.00 a 9.00). Warto przy tym podkreślić, że wielu z nich przyszło do sklepu małoformatowego specjalnie po czekoladki – w tych dwóch szczególnych dniach  na co 3 paragonie z tą kategorią nie pojawiły się żadne inne produkty.

W kategorii pralin największe udziały w wartości sprzedaży w całym 2019 r. miały w omawianym okresie marki Ptasie Mleczko, Rafaello, Toffifee, Merci i Alpejskie Mleczko. W specjalnych dniach, takich jak Walentynki i Dzień Kobiet, świetnie sprzedają się klasyki, czyli Raffaello, Toffifee i Merci w standardowych opakowaniach, ale szczególną popularnością cieszą się produkty nawiązujące nazwą lub opakowaniem do charakteru święta. W 2019 r. w tygodniu z Walentynkami hitem były czekoladki I love Milka (Mondelez) i Wedlove (Wedel), a także słodkości, które zwykle nie są dostępne w regularnej sprzedaży, jak Raffaello, Mon Cheri, Lindor czy Cherrissimo w opakowaniach w kształcie serca albo Ptasie Mleczko z nadrukiem serduszek, natomiast w tygodniu z Dniem Kobiet znacznie częściej niż w innych tygodniach klienci sięgali po czekoladki Cherry Roses w podłużnym opakowaniu z obrazkiem róży.

W 2019 r. klienci sklepów małoformatowych najwięcej wydawali na czekolady Milka (prawie 35% udziałów w wartości sprzedaży), Wedel (23%), Wawel i Kinder Chocolate. Najczęściej do ich koszyków trafiały: Kinder Chocolate 100 g, Czekolada Gorzka i Czekolada Mleczna Wedel oraz Milka w wariantach Oreo i Alpine Milk. Marka Milka nie ma sobie równych w kategorii dużych tabliczek – produkty tej marki stanowią ponad 50% zakupionych opakowań czekolad o gramaturze około 300 g i większych, a największą popularnością cieszą się tu również warianty Oreo i Alpine Milk. Najpopularniejsze marki i warianty czekolad królowały na paragonach również w świąteczne dni.

Jak pokazują dane CMR, w sklepach małoformatowych w zwykłych tygodniach, czyli takich, w których nie ma żadnych szczególnych okazji, sprzedaż czekolad i pralin wyraźnie rośnie w weekend – najważniejszym dniem jest zwykle sobota, choć duża część transakcji przypada również na piątki i niedziele. Na prawie co szóstym paragonie z czekoladami i na co czwartym z pralinami nie pojawiają się inne produkty. Do koszyków z czekoladami i bombonierami często trafiają również inne słodycze, m.in. ciastka, batony i wafelki, a także różnego rodzaju napoje oraz słone przekąski. W czołówce kategorii współkupowanych najczęściej z pralinami pojawiają się również torebki prezentowe, co najlepiej świadczy o tym, że kategoria ta często jest kupowana z myślą o obdarowaniu kogoś bliskiego. W dniach szczególnie ważnych dla tych kategorii rośnie odsetek paragonów, na których nie pojawiają się inne produkty, częściej zdarza się tez współkupowane z torebkami ozdobnymi.

Foto: Pixabay