Wartość całej sprzedaży bioproduktów w Polsce w III kw. 2020 r. w sklepach małoformatowych była o 25% wyższa w porównaniu do tego samego okresu rok wcześniej, natomiast w supermarketach wzrosła ok. 13%.
Żywność ekologiczna to najszybciej rosnący segment rynku w Polsce, również w czasie pandemii – wskazuje ekspertka żywieniowa Sylwia Krupa, która w oparciu o dane CMR poinformowała, że polski rynek produktów ekologicznych rozwija się znacznie szybciej niż na Zachodzie, gdzie notuje się wzrosty rzędu kilku proc.
– Pamiętajmy jednak, że w tym przypadku za ponad 50% wartości sprzedaży odpowiadają alkohole, napoje gazowane i produkty tytoniowe – zaznaczyła Sylwia Krupa z portalu edukacjażywieniowa.pl.
Jak wskazała ekspertka, podobne tendencje występują w innych krajach Europy Wschodniej, gdzie baza wzrostów jest niższa. Polacy coraz częściej poszukują sposobów na to, aby kupować od lokalnych dostawców i chcą wybierać żywność o jak największym potencjale prozdrowotnym. – Według różnych źródeł, do najczęściej kupowanych grup produktów bio należą owoce i warzywa, jaja, a także kasze, mąki oraz oleje – podała.
W sklepach najczęściej dostępne są ekologiczne jogurty, mleka i inne produkty pochodzenia zwierzęcego, a także roślinne, jak np. zamienniki, hummusy czy pasztety sojowe. Konsumenci coraz chętniej sięgają po produkty wegańskie i wegetariańskie, ale też po dobrej jakości ekologiczne mięsa.
Wskazując na dane CMR, że produkty z certyfikatem bio są obecnie dostępne średnio w niemal połowie małych sklepów oraz w każdym supermarkecie. Krupa zaznaczyła, że wiele sklepów wprowadza nowości dostosowane do potrzeb swoich głównych klientów – w tym zestawieniu prowadzą dyskonty, które chcą budować wizerunek kojarzony ze zdrowiem i ekologią.