Pomimo wprowadzenia częściowego zakazu handlu w niedzielę rozwój rynku powierzchni handlowych w Polsce nie zwalnia tempa. Planowana podaż na koniec 2018 r. powinna osiągnąć rekordowy w ostatnich trzech latach poziom wynoszący ok. 490 tys. mkw. 52% tej powierzchni zostanie oddane w miastach powyżej 400 tys. mieszkańców, a 42% w miejscowościach poniżej 100 tys. mieszkańców – wynika z raportu Marketbeat przygotowanego przez Cushman & Wakefield.
– Po trzech kwartałach 2018 r. wartość transakcji na rynku nieruchomości komercyjnych w Polsce zbliżyła się do granicy 5 mld Euro, czyli wartości osiągniętej w całym 2017 r.. Największym zainteresowaniem inwestorów nadal cieszyły się nieruchomości handlowe. Wolumen transakcji w tym sektorze wyniósł 2,14 mld Euro, czyli 45% wartości wszystkich inwestycji. Łączna powierzchnia obiektów handlowych, które zmieniły właściciela w 2018 r. to ponad 1,24 miliona mkw., czyli 8,5% całkowitej powierzchni handlowej w Polsce. 55% wartości transakcji centrami handlowymi w regionie Europy Środkowo-Wschodniej to wolumen zanotowany w naszym kraju – wskazuje Jakub Budych, Starszy konsultant w dziale rynków kapitałowych Cushman & Wakefield.
Na koniec września br. łączne zasoby powierzchni handlowej w Polsce wyniosły ponad 14,4 mln mkw. i w raportowanym okresie powiększyły się o zaledwie 20 tys. mkw. Aktywność deweloperów skupia się zarówno na największych miastach, jak też na mniejszych miastach i miejscowościach z populacją wynoszącą poniżej 100 tys. mieszkańców. Ponad 800 tys. mkw. powierzchni handlowej jest obecnie w trakcie realizacji lub ma wydane pozwolenie na budowę. Prawie 40% tej liczby zostanie oddane do użytku do końca bieżącego roku. Planowana podaż w 2018 r. powinna wynieść łącznie około 490 tys. mkw., co będzie najwyższym wynikiem od trzech lat. W dużych aglomeracjach dominują duże centra handlowo-rozrywkowe, koncepty wielofunkcyjne lub rozbudowy obiektów. Natomiast w mniejszych miastach powstają głównie niewielkie obiekty, parki handlowe lub centra convenience.
W ciągu sześciu miesięcy funkcjonowania ustawy ograniczającej handel w niedzielę centra handlowe odnotowały spadki odwiedzalności (średnio o 6,6%) i obrotów (3%) w porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego. Według przewidywań ekonomistów w najbliższym czasie dynamika wzrostu wydatków konsumpcyjnych osłabnie, a wzrośnie znaczenie inwestycji, co powinno zapewnić wzrost PKB w 2018 na poziomie 4,8%.
Analitycy Cushman & Wakefield wskazują również na zmiany zachodzące w branży sieci spożywczych. Operatorzy dużych hipermarketów nie planują już nowych otwarć skupiając się raczej na restrukturyzacji i rozwoju mniejszych, kompaktowych supermarketów i sklepów małoformatowych. Natomiast sieci dyskontowe eksperymentują z nowymi formatami, czego przykładem mogą być chociażby lokalizacje przejęte od Piotra i Pawła przez Biedronkę – zauważalne jest tam wyraźne podwyższenie standardu oferty oraz wystroju sklepów.
Aby zwiększyć lojalność klienta branża spożywcza stosuje także różne rozwiązania technologiczne (np. beacony pozwalające dokładnie śledzić drogę klienta po sklepie), łączy tradycyjny handel z handlem internetowym (nad czym pracują obecnie sieci dyskontowe w Polsce) i stosuje rozwiązania typu „Tap To Go”, które pozwalają zapłacić za towar specjalną kartą już przy braniu produktu z półki.
Foto: Pixabay