Wartość polskiego rynku napojów bezalkoholowych w 2016 r. oszacowano na ponad 22 mld zł. Woda butelkowana, soki i nektary, napoje gazowane i inne typy napojów są bardzo ważną częścią naszego przemysłu spożywczego, a w ostatnich 5 latach wartość eksportu wzrosła o ponad 60 proc. Największym odbiorcą napojów produkowanych na terenie Polski są Niemcy.
W Unii Europejskiej łączna wartość rynku napojów wyniosła 134 mld euro. Filarami tego wyniku są Niemcy, Wielka Brytania i Francja. Prognozy na najbliższe lata odzwierciedlają pozytywne nastroje dotyczące rozwoju całego rynku. Szacuje się, że do 2020 r. wartość sprzedaży napojów w Polsce zwiększy się o 14 proc. i tym samym przekroczy poziom 24 mld zł.
Analizując poszczególne segmenty rynku, wyraźnie widać wzrost udziału wody butelkowanej. Wynika on głównie ze zwiększającej się świadomości konsumentów dotyczącej zdrowego stylu życia. Kolejne lata to wyraźne umocnienie tej tendencji, a do 2020 r. wartość sprzedaży detalicznej wody butelkowanej w Polsce przekroczy poziom 6 mld zł.
Druga co do wielkości pod względem sprzedaży kategoria to napoje gazowane. Soki, nektary i napoje owocowe są trzecim istotnym segmentem rynku. Prognozuje się, że w 2020 r. wartość tego segmentu osiągnie blisko 6,4 mld zł.
W ostatnich latach można zaobserwować istotny wzrost zainteresowania konsumentów produktami, które nie tylko zaspokajają głód i pragnienie oraz dostarczają niezbędnych składników odżywczych, ale także zawierają składniki, które utożsamiane są z dodatkowymi korzyściami. Wychodząc naprzeciw tym oczekiwaniom w sprzedaży pojawiły się innowacyjne napoje funkcjonalne- napoje energetyczne i izotoniczne służące zaspokojeniu specyficznych potrzeb żywieniowych. Napoje energetyzujące cieszą się rosnącą popularnością zarówno w kraju, jak i na świecie. Prognozy dla tej grupy wskazują, że w kolejnych latach utrzyma się tendencja wzrostowa, a w 2020 r. wartość sprzedaży będzie równa 1,8 mld zł.
Globalnie rośnie sprzedaż napojów, na popularności zyskują też energetyki i woda butelkowana. Dlatego podmioty z tego sektora tak chętnie uczestniczą w targach i spotkaniach na całym świecie z zagranicznymi partnerami.
Przykładem są targi WorldFood Warsaw, których każda kolejna edycja to miejsce spotkań krajowych i międzynarodowych producentów, dystrybutorów i dostawców.
– Targi WorldFood Warsaw to ogromne perspektywy dla przedstawicieli sektora napojów bezalkoholowych. Serdecznie zapraszamy, po raz piąty do udziału w wystawie – to możliwość nawiązania kontaktów z partnerami krajowymi i zagranicznymi, a także promocja wyrobów i marek. Dla producentów przygotowane zostaną specjalne spotkania B2B z przedstawicielami sieci handlowych, a także wiele ciekawych paneli dyskusyjnych – zachęca Agnieszka Szpaderska, dyrektor targów WorldFood Warsaw.
WorldFood Warsaw 2018 odbędzie się w dniach 10-12 kwietnia w Warszawie.
“Poradnik Handlowca” jest pattonem medialnym wydarzenia.
Foto: Pixabay