W kategorii „Piwo” bezkonkurencyjni są lokalni producenci, ale na podium znalazł się również globalny koncern. Jest to wymierny dowód na to, że będąc wielkim, można dbać o rynek małoformatowy.
Przedstawiamy Państwu kolejną odsłonę rankingu „Równi w Biznesie”. Jego zadaniem jest wyróżnienie producentów traktujących małoformatowych detalistów po partnersku i dbających o sprawiedliwe warunki współpracy ze wszystkimi segmentami rynku. Doceniamy ich i nagradzamy odznaczeniem „Równy w Biznesie”. Wierzymy, że sam ranking, jak i odznaczenia będą dla liderów rankingu motywacją do dalszego rozwoju na rynku małoformatowym, zaś dla pozostałych staną się inspiracją do rewizji podejmowanych działań.
Polska Izba Handlu stawia sobie za cel nie tylko dbanie o interesy polskich detalistów, ale też promocję dobrych praktyk biznesowych. Nie sposób nie zauważyć, że strategie ekspansji obierane przez producentów mają bardzo duży wpływ na satysfakcję i komfort konsumentów. Nierówności w zaopatrywaniu obu segmentów rynku detalicznego – małoformatowego i wielkoformatowego – przekładają się bezpośrednio na możliwości zakupowe Polaków.
Efektem jest ograniczenie dostępu klientów do ulubionych produktów – niektóre marki piwa można nabyć w przystępnych cenach tylko w dyskontach lub hipermarketach. A to prowadzi do dyskryminacji całych grup konsumentów, którzy kupują piwo w sklepach małoformatowych. Ma to również bezpośredni negatywny wpływ na sytuację niezależnego handlu detalicznego, bowiem uniemożliwia niezależnym polskim przedsiębiorcom skuteczne konkurowanie na rynku.
WARTOŚCIOWY I ZASKAKUJĄCY RYNEK
Kolejna odsłona rankingu wyraźnie pokazuje, że nie wszyscy producenci piwa traktują handel małoformatowy fair. Jednak z przyjemnością i nieskrywaną satysfakcją jesteśmy również w stanie wskazać tych, którzy zaopatrują w swoje marki zarówno duże, jaki małe niezależne sklepy. Sam rynek handlu detalicznego piwem przechodzi ciągłe przeobrażenia. To efekt pojawienia się kilka lat temu potężnego już dziś segmentu piw rzemieślniczych, które Polacy bardzo polubili. Widać również odwrót konsumentów od mocnych i ciemnych piw w kierunku piw specjalnych (np. radlerów i piw smakowych) oraz bezalkoholowych. Niemniej najpopularniejszy nad Wisłą gatunek – lager – wciąż jest bezkonkurencyjny. Według ZPPP Browary Polskie w 2016 r. branża piwowarska w Polsce zanotowała wzrost ilościowy sprzedaży o 2,1 proc.
DETALICZNA SPRZEDAŻ PIWA W POLSCE
Wśród najbardziej znaczących graczy znajdziemy zarówno krajowych, jak i międzynarodowych producentów. Na potrzeby rankingu „Równi w Biznesie” ocenie poddano 10 największych z nich (według wartości sprzedaży). Dla maksymalnej transparentności ocena producentów dokonywana jest na podstawie danych rynkowych agencji badawczej Nielsen. Producentom przyznawane są punkty wpięciu obszarach: cena, polityka dystrybucyjna, udział rynkowy, kontrybucja do wzrostu oraz produkty dedykowane. Każdy z obszarów posiada swoją wagę, a producent może otrzymać w nim od 10 do 100 punktów. Średnia ważona wszystkich cząstkowych wyników daje finalny rezultat danego producenta.
W przypadku branży piwowarskiej możemy odnotować takie same tendencje jak wśród producentów mleka – wówczas na podium znalazły się mleczarnie regionalne. Tym razem pierwsze trzy miejsca zajmują obok siebie dwaj mniejsi producenci oraz wielki koncern: Browar Namysłów, Perła i Carlsberg. Gracze ci dostali najwyższe noty w ramach obszaru dystrybucja, co potwierdza, że dostępność produktu na rynku małoformatowym to jedno z kluczowych kryteriów sukcesu w walce o polskiego konsumenta.
Waldemar Nowakowski – Prezes PIH:
Piwo to wciąż najpopularniejszy w naszym kraju napój alkoholowy. Polacy kupują je najczęściej w sklepach małopowierzchniowych – aż 68% wartości sprzedaży piwa przypada właśnie na ten kanał. Dlatego ważne jest, aby producenci – zarówno wielkie koncerny, jak i krajowi wytwórcy – pamiętali o zaspokajaniu potrzeb wszystkich konsumentów. Ulubione marki Polaków powinny być dostępne w dobrych cenach i w możliwie jak największej liczbie punktów detalicznych na rynku małoformatowym. Najwyższa nota dla Browaru Namysłów wskazuje wzór dobrych praktyk dla innych wytwórców. Miejsce na podium dla Carlsberga to z kolei dobitny dowód na to, że można być wielkim i po partnersku traktować handel małoformatowy.