Polska jednym z największych producentów marchwi w UE

Producenci

Polska jednym z największych producentów marchwi w UE

04 lutego 2021

W ubiegłym roku zebrano w Polsce 733 tys. ton marchwi, co plasuje nasz kraj na pozycji trzeciego największego producenta tego warzywa w UE, z 12 procentowym udziałem w unijnej produkcji.

Jak podał Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa, uprawa marchwi zajmuje około 22 tys. ha, co daje jej drugie miejsce, po cebuli, pod względem powierzchni uprawy warzyw gruntowych w kraju.
Ponieważ marchew jest rośliną klimatu umiarkowanego, uprawia się ją na terenie całego kraju, ale większość (70%) upraw znajduje się na terenie sześciu województw: mazowieckiego, kujawsko-pomorskiego, lubelskiego, wielkopolskiego, łódzkiego i świętokrzyskiego.
Zbiory marchwi w Polsce uzależnione są w znacznym stopniu od warunków agrometeorologicznych panujących podczas wegetacji. W latach 2015–2020 zbiory marchwi w kraju były zróżnicowane i wynosiły od 678 tys. ton do 827 tys. ton.
W 2020 r. według szacunków GUS w Polsce zebrano 733 tys. ton marchwi, o 8% więcej niż w roku 2019. Marchew to jedno z najważniejszych warzyw uprawianych w naszym kraju, którego popularność wynika z wszechstronnego zastosowania oraz z walorów smakowych i zdrowotnych.

– Popyt wewnętrzny na marchew ze strony krajowego przemysłu spożywczego oraz konsumentów bezpośrednich pozwala na zagospodarowanie prawie całej produkcji krajowej. Z tego powodu za granicę sprzedajemy stosunkowo niewielkie ilości tego warzywa – poinformował wiceszef KOWR Marcin Wroński.

W latach 2015–2019 wolumen polskiego eksportu marchwi wynosił od 23 tys. ton do 33 tys. ton. W okresie jedenastu miesięcy 2020 r., podobnie jak przed rokiem, polscy przedsiębiorcy za granice sprzedali około 20 tys. ton marchwi. Marchew eksportowana była prawie w całości do krajów UE, głównie na rynek Słowacji (31%wolumenu eksportu), Czech (20%) i Rumunii (14%). W skali globalnej Polska zajmuje szóste miejsce w produkcji marchwi za Chinami, Uzbekistanem, Rosją, Stanami Zjednoczonymi i Ukrainą.

źródło: biznes.interia.pl
oprac.: EW