Polscy konsumenci coraz częściej sięgają po alkohole klasy premium. Tanie piwo ustępuje miejsca drogiej whisky. Klienci doceniają także wódki smakowe i brokatowe wina.
Sprzedaż alkoholu pod względem ilości litrów od pewnego czasu oscyluje na stałym poziomie. Wartość tego rynku jednak sukcesywnie wzrasta. W ubiegłym roku Polacy kupili alkohol wart 32,6 mld zł. Oznacza to wzrost w stosunku do 2016 r. o około 0,5 mld zł. Sytuacja taka związana jest ze zmianami przyzwyczajeń zakupowych.
Największy wzrost sprzedaży osiągnęła whisky (+14,2%), gin (+11,9) oraz piwo premium (+10,2%). Polacy coraz częściej sięgają też po kolorowe wódki – ich liczba wariantów wprowadzonych na rynek podwoiła się w ciągu roku. Popularność zdobywa również wino brokatowe będące nowością rynkową. Po drugiej stronie skali znalazły się cydry (-13,1%) oraz piwo ogółem (-1,2%).
Piwa i cydry nadal zajmują jednak największą część rynku napojów alkoholowych z udziałem 49%. Alkohole mocne stanowią 42%, a wina i likiery 9%. Jako miejsce zakupu takich napojów najczęściej wybierane są średnie sklepy spożywcze (23%), dyskonty (20%) oraz małe sklepy (18%).