Ponad 84 proc. dorosłych palaczy chce informacji o mniej szkodliwych produktach niż papierosy, tj. e-papierosach i nowatorskich wyrobach tytoniowych, w których tytoń się podgrzewa, a nie spala. 90 proc. badanych uważa, że w sklepie powinna być dostępna informacja o tych produktach, a ponad 90 proc. chce znać wyniki badań naukowych.
Prawie 80 proc. respondentów sprzeciwia się utrzymaniu zakazu informowania klientów o nowatorskich wyrobach tytoniowych i e-papierosach. Zdaniem 86 proc. badanych sprzedawca powinien móc informować o produktach, które sprzedaje. 88 proc. badanych uważa, że w sklepie powinna być dostępna informacja o mniej szkodliwych zamiennikach papierosów.
– Konsumenci mają prawo do informacji, o produktach które kupują. Powinni mieć też dostęp do informacji o mniej szkodliwych zamiennikach papierosów. Zgodnie z obowiązującym prawem, sprzedawcom zabrania się informowania klientów o ich dostępności. W sklepie nie można prezentować wyników badań naukowych dotyczących ich mniejszej szkodliwości – skomentował Maciej Ptaszyński, dyrektor Polskiej Izby Handlu.
Edukacja i dostęp do informacji pozwalają na zwiększanie świadomości zdrowotnej konsumentów, w tym przypadku palaczy papierosów. Badania pokazały, że taką potrzebę ma aż 90% respondentów. Polska Izba Handlu przeprowadziła badanie preferencji konsumenckich dotyczących wyrobów nikotynowych będących zamiennikami papierosów. W badaniu Instytutu IBRIS z listopada 2017 roku wzięło udział 1000 pełnoletnich palaczy.