Obraz polskiego przedsiębiorcy

Aktualności

Obraz polskiego przedsiębiorcy

Polska Rada Biznesu opublikowała raport „Przedsiębiorca odczarowany. Kim są twórcy polskiej gospodarki?”. Ukazano w nim obraz polskiego przedsiębiorcy, podkreślając jakie zmiany zaszły w nim na przestrzeni lat.

662 tys. to liczba aktywnych przedsiębiorców w Polsce w 2017 r., czyli osób będących głównym właścicielem prowadzonego przez siebie przedsiębiorstwa, w którym zatrudniony był co najmniej jeden pracownik. Prowadzili oni w ubiegłym roku 884 tys. firm. Tym samym byli założycielami 8 na 10 przedsiębiorstw. W firmach tych wytworzyli 35 proc. całego PKB. To więcej niż wszystkie pozostałe grupy przedsiębiorstw razem wzięte.

Liczba osób zatrudnionych na umowę o pracę u polskich przedsiębiorców wyniosła 3,9 mln, czyli 30 proc. całego zatrudnienia w gospodarce i aż 57 proc. zatrudnienia we wszystkich przedsiębiorstwach. Polscy przedsiębiorcy zatrudniali więcej niż wszystkie inne grupy firm razem wzięte, w tym ponad dwukrotnie więcej niż korporacje międzynarodowe.

Udział kobiet wśród przedsiębiorców w Polsce to 29 proc., czyli więcej niż średnia unijna. Na przestrzeni ostatnich dwóch dekad odsetek ten oscylował w okolicach 30 proc. przy stabilnym wzroście liczby kobiet prowadzących własną firmę. Mimo wszystko przedsiębiorcy są grupą społeczną, w której wciąż dominują mężczyźni i w żadnym kraju unijnym udział kobiet nie przekracza jednej trzeciej.

Na tle krajów unijnych polscy przedsiębiorcy są stosunkowo młodzi – tylko w Estonii udział przedsiębiorców przed 40 rokiem życia jest wyższy niż w Polsce. Jednocześnie polskich przedsiębiorców nie omijają ogólnoświatowe tendencje demograficzne, przede wszystkim starzenie się społeczeństwa. Na początku poprzedniej dekady typowy przedsiębiorca był o 2,7 roku młodszy niż obecnie.

Aż 165 tys. polskich przedsiębiorców większość dochodów czerpie z handlu hurtowego lub detalicznego. O jedną trzecią mniej działa w budownictwie, a o połowę mniej w różnych branżach przetwórstwa przemysłowego.

Polski przedsiębiorca najczęściej deklaruje, że jest menedżerem lub kierownikiem swojej firmy. Oznacza to, że stosunkowo rzadko zajmuje się obowiązkami związanymi bezpośrednio z wytwarzaniem towarów i usług. Co ciekawe, po globalnym kryzysie gospodarczym grupa menedżerów znacząco zmalała, zwłaszcza w handlu. Sporo z nich musiało bowiem samodzielnie stanąć za ladą i handlować. Na skutek wprowadzenia zakazu handlu w niedziele grupa sprzedawców zapewne jeszcze urośnie.

Najwięcej przedsiębiorców miało wykształcenie średnie. Marginalna była natomiast liczba pracodawców z wykształceniem podstawowym, tymczasem na południu Europy – we Włoszech, w Portugalii i na Malcie – są oni największą grupą wśród osób prowadzących własny biznes. Liczba polskich przedsiębiorców z wyższym wykształceniem rośnie systematycznie od końca lat 90. przy jednoczesnym spadku liczby przedsiębiorców z wykształceniem podstawowym i średnim.

Polski przedsiębiorca poświęca na pracę około 47 godzin tygodniowo – to aż o 7 godzin więcej niż średnia dla pracowników najemnych w Polsce. Bardzo duża grupa przedsiębiorców zostaje w pracy „po godzinach”.

W 2017 r. polscy przedsiębiorcy prowadzili 884 tys. firm – prawie o 30 tys. więcej niż w 2016 r. Najwięcej z nich to były spółki handlowe, następnie przedsiębiorstwa oferujące tzw. usługi społeczne (edukacyjne, zdrowotne, socjalne) oraz budowlane.