Urzędnicy przychylili się do apeli. Od lipca br. nowy wzór banderol będzie dużo mniejszy. I samoprzylepny.
Zmiany dotyczą wszystkich wyrobów winiarskich: win, cydrów i miodów pitnych. Obecnie banderole na winach mają wymiar 160 x 16 mm dla butelek powyżej 0,5 l i 110 x 14 mm dla mniejszych. Były umieszczone w kształt litery U na szyjce butelki. Nowe będą miały tylko 50 x 16 mm, a producenci i importerzy wybiorą jedną z kilku możliwych opcji z rozporządzenia.
– Nowe banderole są bardziej estetyczne, mniejsze i można je aplikować w kilku różnych miejscach opakowania, niekoniecznie na główce butelki – mówi Anna Kalinowska, członek zarządu w Henkell Freixenet Polska.
– Stary system aplikacji banderol wymagał sprzętu za ok. 200 tys. euro – mówi Jakub Nowak, prezes JNT Group. – Sposób nakładania banderol generował dodatkowo duże koszty, bo musieliśmy dysponować osprzęt dla każdego typu butelki
– Stare banderole zachowają ważność do końca czerwca 2022 r. Minister finansów może przedłużyć ten okres. Już zwróciliśmy się do resortu o to z wnioskiem, przewidując sytuację na rynku – mówi Magdalena Zielińska, prezes Polskiej Rady Winiarstwa.
źródło: „Rzeczpospolita”
oprac.: EW