W obliczu narastającego problemu wcześnie rozpoczynających się nawyków nikotynowych wśród młodzieży, MOYA wraz z Fusion Labs ogłaszają start kampanii „MOYA Odpowiedzialność”. Inicjatywa ma na celu zwiększenie świadomości na temat szkodliwości wyrobów nikotynowych oraz ograniczenie dostępu do nich osób nieletnich.
Badanie przeprowadzone przez agencję Quantify na zlecenie Fusion Labs i MOYA ujawnia alarmujące tendencje wśród polskiej młodzieży w wieku 16-17 lat dotyczące ich nawyków związanych z używaniem wyrobów nikotynowych, szczególnie e-papierosów jednorazowych. Jego wyniki wskazują, że 62% nastolatków, którzy używają produktów nikotynowych, po raz pierwszy sięgnęło po nie już między 12. a 15. rokiem życia. Większość z nich, zanim sięgnęła po e-papierosy jednorazowe, miała już doświadczenie z tradycyjnymi papierosami.
Badanie ujawniło również, że najczęstszym powodem, dla którego młodzi ludzie sięgają po produkty nikotynowe, jest chęć rozładowania stresu, na co wskazało 60% ankietowanych w grupie wiekowej 16-17 lat. W Polsce sprzedaż wyrobów nikotynowych osobom poniżej 18 roku życia jest bezwzględnie zakazana. Te jednak nabywane są przez nastolatków m.in. za pośrednictwem tzw. szarej strefy, czyli poprzez media społecznościowe, komunikatory i strony internetowe prowadzące nielegalny handel wyrobami nikotynowymi, a także poprzez niepełnoletnich kolegów bądź starszych znajomych.
Kampania „MOYA Odpowiedzialność” ma za zadanie nie tylko informować o zagrożeniach związanych z przedwczesnym kontaktem z nikotyną, ale również promować odpowiedzialne postawy wśród dorosłych, których wspólne działania mogą przeciwdziałać nielegalnemu dostępowi nieletnich do tych produktów.
„Wyniki badań są alarmujące i wskazują na poważny problem uzależnienia młodzieży od nikotyny. Ograniczenie dostępu nieletnich do produktów nikotynowych jest dla nas bardzo ważną kwestią. Sieć MOYA od lat kładzie duży nacisk na szkolenie pracowników w zakresie przestrzegania przepisów dotyczących ich sprzedaży. Jednak, aby skutecznie przeciwdziałać temu problemowi, potrzebne są działania na szerszą skalę. Kampania „MOYA Odpowiedzialność” ma na celu zwiększenie świadomości i zaangażowanie całej społeczności w ochronę młodzieży przed szkodliwymi nawykami. Wierzymy, że poprzez edukację i wspólne działania możemy znacząco zmniejszyć ryzyko uzależnienia młodych ludzi od nikotyny” – Andrzej Kondys członek zarządu Anwim S.A., dyrektor ds. operacyjnych MOYA
Fusion Labs i MOYA wierzą, że przez wspólne działania, edukację i odpowiedzialne podejście do problemu, możliwe jest zbudowanie świadomego społeczeństwa, które aktywnie przeciwdziała uzależnieniom nikotynowym wśród młodzieży.
„Jesteśmy świadomi, jak wielki wpływ na przyszłość młodego pokolenia mają nasze działania dzisiaj. Kampania „MOYA Odpowiedzialność” to nasza odpowiedź na problem użytkowania nikotyny wśród młodzieży. Musimy budować powszechne zrozumienie, że wszystkie produkty nikotynowe przeznaczone są wyłącznie dla użytkowników dorosłych, świadomych i palących. Chcemy, aby każdy młody człowiek miał szansę na zdrowe i wolne od nałogów życie. Edukacja i podnoszenie świadomości to kluczowe elementy w walce z tym problemem. Cieszymy się, że w tej ważnej sprawie możemy połączyć siły z siecią stacji paliw MOYA. Wierzymy, że razem jesteśmy w stanie zdziałać więcej” – powiedział Cezary Wytych, Prezes Fusion Labs.
Kampania CSR „MOYA Odpowiedzialność” obejmie prezentację badania, a także działania PR, media i komunikację w kanałach digital, retail oraz w social mediach firm MOYA i Fusion Labs.
Oba podmioty zapraszają instytucje, organizacje do wsparcia i udziału w inicjatywie, aby wspólnie pracować nad zdrowszą przyszłością dla młodych ludzi.
Badanie rynku wyrobów nikotynowych przeprowadzono w marcu 2024 r. metodą ankiety online (CAWI) na grupie Polaków w wieku 16-18 lat (n=500).
źródło: Moya/Fusion Labs
oprac.: red.