W Polsce można zaobserwować niewielki spadek sprzedaży wina. Szansą dla branży jest jednak fakt, że konsumenci wybierają trunki droższe. Rząd szykuje nowe regulacje.
Polacy nadal w przeważającym stopniu wybierają alkohole mocne. Średnie spożycie wina to blisko 6 l rocznie na osobę. 20 lat temu w Polsce wypijano średnio 0,5 l rocznie. Takie kraje, jak Francja czy Hiszpania, wykazują 45 l na osobę.
Obecnie rynek nieco się kurczy, ale jego wartość wzrasta. Wg NielsenIQ Polacy przeznaczyli na wino w ubiegłym roku 4,6 mld zł. Jest to suma o 7,3 % większa w porównaniu z rokiem poprzednim. Biorąc jednak pod uwagę ilość, zakupy Polaków w tej kategorii zmniejszyły się o 1,2 %.
Polacy wiele podróżują, uczestniczą w szkoleniach, co przekłada się na bardziej świadome zakupy, a to z kolei jest szansą dla branży. Jednak spodziewane są zmiany, które mogą spowolnić wzrost rynku. Rząd planuje m.in. regulacje wprowadzające zakaz sprzedaży alkoholu przez Internet, co może zahamować rozwój małych winnic, których głównym kanałem sprzedaży jest Internet.
Źródło: Business Insider
oprac.: red.