Z Michałem Jaszczykiem, Prezesem Zarządu firmy PepsiCo rozmawiamy m.in. o ekologicznych rozwiązaniach, które stosuje PepsiCo, aby zmniejszyć swój wpływ na środowisko. Wywiad ukazał się w czerwcowym wydaniu “Poradnika Handlowca”.
Nikodem Pankowiak: W kampaniach reklamowych PepsiCo występują takie gwiazdy jak Paul Pogba, Leo Messi czy Lieke Martens. Z jakiego powodu tak chętnie angażują się Państwo we wsMicpółpracę z największymi nazwiskami w świecie futbolu oraz sponsoring takich imprez jak np. Liga Mistrzów?
Michał Jaszczyk: Pepsi, sponsor Ligi Mistrzów, doskonale rozumie, na czym polega rozrywka, a w czasach, gdy świat jej najbardziej potrzebuje, nasza marka przynosi dodatkowo radość i lekkość. We współpracy z UEFA marka Pepsi od 2016 r. buduje platformę ceremonii otwarcia finału Ligi Mistrzów UEFA – to jedno z najbardziej wyczekiwanych dorocznych wydarzeń sportowych na świecie, a tegoroczne spotkanie, które odbyło się 29 maja w Porto, było transmitowane w ponad 200 krajach. To na zaproszenie Pepsi światowa supergwiazda muzyki elektronicznej i zdobywca licznych nagród, Marshmello, zaprezentował w tym roku bezprecedensowe, sześciominutowe wirtualne doświadczenie muzyczne, wykorzystując w tym celu najnowsze osiągnięcia techniki.
W 2020 r. ogłoszono, że do 2030 r. we wszystkich butelkach produkowanych przez PepsiCo zastosowane zostanie co najmniej 50% plastiku pochodzącego z recyklingu. Jakie wymierne korzyści ma przynieść środowisku wdrożenie tego rozwiązania?
Nasza strategia polega na zbudowaniu świata, w którym plastik nigdy nie stanie się odpadem. Oznacza to, że doprowadzimy do stworzenia gospodarki o obiegu zamkniętym, w której butelki plastikowe będą produkowane z innych butelek plastikowych. To z kolei oznacza konieczność radykalnego zwiększenia wskaźników recyklingu.
W lipcu 2020 r. postanowiliśmy zaoferować konsumentom herbatę mrożoną Lipton Ice Tea w butelkach powstałych z wykorzystaniem tworzyw pochodzących w 100% z recyklingu (rPET), a pod koniec ub.r. ogłosiliśmy, że do końca 2021 roku wszystkie butelki napojów Pepsi oraz Mirinda będą wyprodukowane z rPET. Dodatkowym efektem wprowadzanych zmian będzie ograniczenie emisji gazów cieplarnianych średnio o 40% względem butelek PET produkowanych z surowca pierwotnego.
Ekologiczne innowacje stosują Państwo także w Waszych zakładach produkcyjnych, np. przy produkcji napojów. Które z nich są najistotniejsze dla osiągnięcia przez PepsiCo neutralności klimatycznej?
Kluczowe są dla nas dwa obszary: podnoszenie zdolności produkcyjnych oraz redukcja zużycia mediów, takich jak woda i energia. Jednocześnie podejmujemy wiele działań, aby ograniczać straty produkcyjne. W 2020 w zakładzie w Michrowie uruchomiliśmy nową linię do produkcji napojów w puszkach, której wydajność wynosi 90 tys. puszek na godzinę. Dodatkowo postanowiliśmy zainwestować w zwiększenie wydajności dwóch linii butelek plastikowych PET dla napojów gazowanych w zakładach w Michrowie i Żninie, przez co byliśmy w stanie uzyskać prawie dwukrotnie wyższą prędkość produkcji. W tym roku z kolei wdrożyliśmy zmodernizowaną i rozbudowaną linię do produkcji napojów w butelkach szklanych w Michrowie. Na tej linii wykorzystujemy zarówno butelki szklane zwrotne oraz niezwrotne. Dzięki inwestycjom w Michrowie ta kluczowa fabryka PepsiCo w Europie emituje już tylko 41% napojów w butelkach PET, a resztę stanowią opakowania pozbawione plastiku.
Na którym z etapów produkcji i łańcucha dostaw branża FMCG może Pana zdaniem najbardziej poprawić się w kwestii wprowadzania ekologicznych rozwiązań?
Najkrótsza odpowiedź brzmiałaby: na każdym. Jednak takie zmiany wymagają czasu i dość istotnych inwestycji. W mojej opinii branża musi jak najszybciej wdrożyć opakowania nadające się do recyklingu, jednocześnie zwiększając w nich udział surowców, w tym przede wszystkim plastiku pochodzącego z ponownego przetworzenia.
Branża spożywcza powinna także aktywnie włączać się w działania mające na celu efektywna zbiórkę odpadów opakowaniowych, aby osiągnąć poziomy ustalone przez UE. Tu szansą dla branży może być obowiązkowy i powszechny system depozytowy.
Wreszcie edukacja – każda firma z osobna lub całe branże powinny podejmować działania na rzecz edukacji dotyczącej segregacji odpadów i recyklingu. My zdecydowaliśmy się na akcję edukacyjną skierowaną do uczniów szkół podstawowych. Jesteśmy przekonani, że jeśli najmłodsi będą mieli wiedzę i wyrobione odruchy ekologiczne, naszą planetę czeka lepszy los.
Czy w jakikolwiek sposób zachęcają Państwo Waszych dostawców do przechodzenia na „zieloną” energię? Czy w tej kwestii stawiacie wobec nich jakieś wymagania?
Obecnie na co dzień współpracujemy z 70 gospodarstwami rolnymi pozyskując od dostawców najwyższej jakości ziemniaki do produkcji m.in. chipsów Lay’s. Zachęcamy naszych dostawców do przechodzenia na zieloną energię. Rolnicy uznają inwestycje w OZE za bardzo ważne dla rozwoju ich agrobiznesów. Przykładowo, właściciel współpracującego z PepsiCo gospodarstwa z woj. dolnośląskiego zainstalował 160 paneli słonecznych o łącznej mocy instalacji prawie 50kW. Energia ta pokrywa zapotrzebowanie energetyczne gospodarstwa już w około 15%. Będziemy zachęcać kolejnych dostawców, by przechodzili na zieloną energię.